Hopp til innhold

Flyklagenemnda diskuterer rettigheter

Hvem har krav på å få refundert flybilletter hvis fly blir innstilt på grunn av askesyer fra Island?

En strandet passasjer på Gardermoen.

En strandet passasjer på Gardermoen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Jo Inge Bjørntvedt

Jo Inge Bjørntvedt er fungerende leder i Forbrukerrådet i Telemark.

Foto: Anne Lognvik / NRK
Fulle tog

Kansellerte avganger har ført til at mange har sett seg nødt til å finne andre måter å komme seg til og fra på.

Foto: Svein Aronsen / NRK

Det er av de spørsmålene Flyklagenemnda i dag setter seg ned for å diskutere.

Da skal de snakke om hvilke regler som gjelder under ekstraordinære forhold på grunn av at akseskyer fra Island fører til lammelse i store deler av flytrafikken.

– Det meste er usikkert

Det eneste som er sikkert, er at det meste er usikkert, forteller fungerende leder i Forbrukerrådet i Telemark Jo Inge Bjørntvedt.

– Det finnes noen EU-direktiver som styrer rettighetene til passasjerene når fly kanselleres. Det er forskjell på om det er kansellert på grunn av flyselskapet eller naturkatastrofer, sier Bjørntvedt.

Hva er uheldige omstende og hva er naturkatastrofe? På dette området er det nå mange flere spørsmål enn gode svar.

Les også:

Få svar

Når har du rett på å få refundert flybilletten din? EU-direktivet gir få svar.

– Det er mye upløyd mark. Direktivet som ble laget i EU i 2004 har ikke tatt inn over seg en slik sak hvor hele fly-Europa er lammet. Det er noen områder som ikke er definert, og noen må se på for å bli enige.

Flyklagenemnda skal tirsdag prøve å finne svar.

– Mange spørsmål reises. Vi kommer ikke til å finne fasiten på alt, men noen tydligere standpunkt må vi gå ut med.