Hopp til innhold

Kidsa koder i barnehagen

5-åringene i Kattekleiv barnehage på Notodden har god greie på data. Barnehagen er den eneste i hele landet der barna lærer koding.

Kidsa koder i barnehagen

Filip Eriksson, Oliver Damian Stenersen Bergom og Sindre Nikolai Stenersen er veldig konsentrerte når de lærer koding i barnehagen.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

I et halvt års tid har de eldste barna i Kattekleiv barnehage jobbet med enkel dataprogrammering.

– Kjempegøy

Sindre Nikolai Stenersen er bare fem år, men vet allerede mye om data.

– Hjemme ser jeg masse på iPad og data. Jeg kan se på dataen til mamma og pappa når jeg vil. Eller bare hvis de er der, da, sier han.

– Men hvordan er det å drive med data i barnehagen?

– Det er kjempegøy. Først prøvde vi pingvinspill, så kattespill og så «Angry birds».

– Hva er det morsomste?

– Alt. Det er kjempegøy å gjøre alt, sier han.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Barna i Kattekleiv barnehage på Notodden lærer koding.

VIDEO: Barna i Kattekleiv barnehage på Notodden lærer dataprogrammering.

Styrer Hege Melandsmo Lund i Kattekleiv barnehage er klar på hvorfor de ønsket å prøve koding.

– Jeg synes dette med data er viktig, og det er fremtiden. Jeg kom over «Lær kidsa koding», som egentlig er læring for skolebarn. Jeg tenkte da det kunne være morsomt å prøve det i barnehagen, sier hun.

Hun visste ikke på forhånd hvordan det kom til å fungere, men etter å ha prøvd koding en stund ser hun nå at barna synes det er kjempegøy.

– Mulig bare man våger

Melandsmo Lund får også gode tilbakemeldinger fra foreldrene.

Hege Melandsmo Lund

Styrer Hege Melandsmo Lund i Kattekleiv barnehage sier hun bare har gode erfaringer med «Lær kidsa koding».

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

– Foreldrene er veldig positive, og de synes at det vi holder på med er forståelig, sier hun.

– Kattekleiv er den eneste barnehagen i landet som driver med dette?

– Ja, vi er visst det. Jeg ble overrasket da jeg hørte det. Men det er jo moro. Dette er mulig, bare man våger. Som voksen så må man sette seg inn i det og ta seg tid til å utforske først. Da vi startet fant jeg for eksempel ut at det første vi måtte gjøre var å lære barna å bruke mus til dataen. Barna bruker nok mye iPad hjemme, sier hun.

Hun håper at denne satsingen gjør at barna blir godt kjent med data.

– Kanskje noen av dem blir gode programmerere en dag. Hvis vi i barnehagen kan inspirere noen til det, så er det bare fint, sier hun.

Imponert over Kattekleiv

Barnehagen får nå skryt for at de satser på digitale verktøy på denne måten.

– I Senter for IKTs nyeste rapport «Skifte kurs?» så har vi snakket med barnehagelærerutdanningene i hele landet. De opplever at barnehagene har et veldig trykk på å få mer kunnskap og kompetanse om hvordan de skal bruke digitale verktøy sammen med barna, forteller seniorrådgiver Barbro Hardersen i Senter for IKT i utdanningen.

Hun er imponert over det hun ser i Kattekleiv barnehage.

– Det gode eksemplet her fra Kattekleiv er at barna får lov til å utforske, og får lov til å ta styringen over datamaskinen. Jeg synes det er utrolig morsomt å se hvordan barna lærer begreper som opp og ned og hit dit, men i tillegg til språkstimulering så er det også fint å se hvordan barna samarbeider seg imellom og med de voksne, sier hun.

Barbro Hardersen

Barbro Hardersen ved Senter for IKT i utdanningen er imponert over Kattekleiv barnehage.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

Hun mener dette viser at tidlig læring er viktig, blant annet med tanke på matematikkresultatene blant norske skolebarn som har kommet frem den siste tiden.

– De eneste som koder

Hardersen forteller videre at barnehagene gjør mye forskjellig når det kommer til data. Men det er foreløpig bare Kattekleiv som har kastet seg på koding.

– Jeg har ikke registrert noen andre som driver med dette på barnehagenivå. Det er gøy å se at barna klarer ting selv med god veiledning av interesserte voksne, sier hun.

– Men hva i all verden er egentlig koding?

– Det er enkel dataprogrammering. Her i Kattekleiv i dag har vi sett hvordan barna styrer dyr når de løser forskjellige oppgaver. Det er de selv som gir beskjeden til datamaskinen om hvor dyrene skal gå og hva de skal gjøre, sier hun.

– Skulle du ønske at flere barnehager ville gjøre som Kattekleiv?

– Ja, men utfordringen er jo for barnehagelærerutdanningen å ta innover seg at barna i dag bruker digitale verktøy og at dette er fremtiden. Jeg vil samtidig legge til at de digitale verktøyene ikke må ta over for all annen aktivitet i barnehagen. Det handler om å få litt av alt, avslutter hun.

Kidsa koder i barnehagen

Det første barna måtte lære var å bruke mus. Det må man kunne for å drive med dataprogrammering.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK