Alle elevene følger spent med når Diana i 2. klasse på Åssiden skole trykker på knappene på den lille elektroniske bia. Hun har gjort dette mange ganger før og bia finner den rette veien også denne gangen. Hun har med andre ord programmert bia rett, og dermed knekt koden.
– Du må programmere inne i hodet ditt, sier Diana.
På en annen skole, Lunde skole i Skien, sitter en gruppe 7-klassinger engasjerte over hver sin PC. Her er oppgavene langt vanskeligere, og der har kommet flere skritt videre fra den bia som de bruker i 2-klasse. Her lager de avanserte spill, programmerer figurer i alle former og størrelser.
Læreren Christoffer Aas er IT-ansvarlig på skolen. Han har undervist elevene på fritida i 3 år nå, og interessen har vært stor for å arbeide med koding utenom skoletida.
– Det er viktig å lære ungene at datamaskinen bare gjør det du ber den om. Når vi sitter her og koder eller programmerer er det en annen måte å tenke på. Men programmeringen griper inn i alle andre fag og på mange områder i samfunnet, sier han.
"Lær kidsa koding" er en frivillige organisasjon, som har grupper over hele verden. Kodetimen som skal holdes i desember (skolene bestemmer selv når) engasjerer 100 millioner skoleelever over hele verden. 70 000 barn fra Norge er med.
– De fleste har både nettbrett og PC, men de forstår ikke hvordan en datamaskin fungerer. Det forsøker vi å lære dem, sier Kristoffer Aas.
Norge henger etter
12 europeiske land har innført koding som eget fag i skolen. Norge har ikke gjort dette enda.
I sitt alternative budsjett foreslår Arbeiderpartiet økt fokus på koding og programmering i skolen.
– Vi vil ikke nødvendigvis legge det inn som et eget fag, men vi ønsker at denne typen undervisning skal bli en del av det totale timeantallet, sier parlamentarisk leder i Arbeiderpartiet, Jonas Gahr Støre.
Støre utelukker ikke at koding og programmering kan bli et eget fag i Norsk skole en gang i fremtiden, men det vil han overlate til pedagogene å avgjøre.
– Det viktigste er at vi til å begynne med får dette inn i skolen, for dette er ett felt der Norge absolutt ikke er ledende akkurat nå, sier Støre.