NRK Meny
Normal

- Ingen kunne hjelpe oss

«Full City»-kapteinen forteller at de var i en desperat nødsituasjonen da ankerfestet røk.

Full City-slep

Kapteinen erklærte seg ikke skyldig da rettssaken startet mot han og vakthavende styrmann.

Foto: Trond Reidar Teigen/Scanpix/Stein Ivar Ingebrigtsen

Petter Sødal

Aktor Petter Sødal.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

Rettssaken etter «Full City» startet i Nedre Telemark tingrett mandag.

Den 55 år gamle kapteinen og den 27 år gamle vakthavende styrmannen sa seg ikke skyldig.

Les: - Ga ordre om å ødelegge bevis

Les også: «Full City»-kaptein risikerer fire år

Ba styrmann følge med på været

Kapteinen meldte ikke straks til Brevik Trafikksentral om den akutte situasjonen som kunne føre til havari og oljesøl uten for Langesund natt til 31. juli i fjor sommer.

Hovedmotoren på lasteskipet ikke var i gang, og det blåste sterkt, fortalte kapteinen i Nedre Telemark tingrett.

- Vi var nær land, og vi var i drift. Ingen hjelpere ville kunne nå fram til oss i tide. Derfor satte vi alt inn på å få i gang hovedmotoren for å redde skip og mannskap, sa kapteinen på «Full City».

Den 55 år gamle kineseren hadde skrevet en kveldsordre til vakthavende på broen, og blant annet bedt dem følge med på vær og innkomne meldinger.

- Ring meg når som helst dersom det skulle være noe, skrev kapteinen ifølge politiets dokumentasjon.

Han skal ha gått til sengs ved 22-tiden, og våknet rett før midnatt da han merket at vinden var blitt sterkere. Kapteinen gikk på broen, og oppdaget at skipet var i drift, har han forklart.

- Jeg var ganske nervøs

- Jeg var ganske nervøs, for jeg visste at normalt tar det en time å få i gang hovedmotoren. Vi foretok en nødstart, og motoren var i gang etter ti minutter. Men etter noen minutter stanset den igjen, og jeg fikk beskjed om at det var vann i motorrommet, forklarte kapteinen i retten.

- På det tidspunktet var «Full City» fortsatt i drift, men jeg skjønte at vi snart ville havarere. Derfor meldte jeg straks fra til trafikksentralen i Brevik, forklarte han.

Skipet, som hadde tomme lasterom, red så på bølgen, og falt ned på skjæret, forklarte kapteinen. Først da det lysnet av dag så han oljesølet, og meldte fra om dette.

- Kunne ikke nådd fram i tide

Aktor, statsadvokat Petter Sødal, bekreftet kapteinens vurdering: Verken taubåter eller helikopter kunne nådd fram i tide for å bistå ”Full City” i de kritiske minuttene rundt midnatt.

Kapteinen forklarte i tingretten at han ikke hadde sett værmelding for den aktuelle natta, men at han stolte på at vakthavende på broen hadde fulgt med på værmeldingen. -

Men hadde jeg visst hvor sterk vind som var i vente, ville jeg startet hovedmotoren, lettet anker og gått til sjøs, fortalte han i retten.

Politiets etterforskning viser at klørne på ankeret er brukket, og at dette var den direkte årsaken til at det 167 meter lange skipet kom i drift, bare en kilometer fra land.

Annenstyrmannen hevder at skipet lå i ro fram til han gikk av vakt klokken 23.50, men litt før klokka 00.30 var grunnstøtingen et faktum.

Ville ødelegge bevis

Under opplesning av annenstyrmannens politiforklaring senere på dagen ble historien bekreftet.

- Det var jeg som fikk ordren, bekreftet han. Han hadde funnet fram papir-dokumentene, og var i ferd med å slå på datamaskinen på broen da politiet kom og beslagla både pc’er og dokumentpermer.

- Ville du gjennomført kapteinens ordre? spurte politimannen som avhørte ham.

- Ja, om bord er kapteinen sjefen, og jeg må gjøre som han sier, enten jeg er enig eller ikke, svarte 27-åringen.