NRK Meny
Normal

Kan ta måneder å reparere

Raset som gikk på Eidsborgvegen på Fylkesvei 45 i Telemark i dag førte til omfattende vegskader. Det kan ta flere måneder før veien blir åpnet for ordinær ferdsel.

Ras Eidsborgvegen

TIDKREVENDE: Store deler av Eidsborgvegen på fylkesvei 45 har rast ut, og det kan ta måneder før veien kan tas i bruk igjen.

Foto: Statens vegvesen

– Det er kompliserte og vanskelige forhold på arbeidsstedet, og derfor blir det også bli tidkrevende, forteller Byggeleder i Statens vegvesen, John Holskar Nilssen til NRK.

Hvor lang tid vil det ta?

– Nei, det kan jeg ikke si med sikkerhet, men at det kan gå både en og to måneder kan vi ikke se bort fra, sier Holskar Nilssen.

Les også: Ragnhild Mandt var på vei hjem til jobb på Dalen og opplevde det hele

Holskar Nilssen forteller at ca. 20–30 meter av en høy brosteinsbru har rast ut.

– Slik det ser ut nå er ikke veien trafikabel, og jeg ser for meg betydelig reparasjonsarbeid, sier han.

Ras Eidsborgvegen
Foto: Lise Marit Syftestad / NRK

Foreløpig er det for tidlig å si noe om årsaken til rastet, men ifølge Holskar Nilssen er det flere faktorer som kan ha spilt inn.

– Det tør jeg ikke spekulere så mye i, det kan være påvirkninger over lang tid. Muren er av svært gammel dato, og faktorer som vann, frost og tining, kan ha medvirket.

Brukes som skolevei

Vegen er fullstendig stengt for motorisert ferdsel, men det skal være mulig å ta seg forbi raset til fots innen kort tid.

– Rasstedet blir avstengt med gjerde, så det vil være mulig å gå forbi, og det er en løsning vi også ser for oss for skoleelever over nyttår.

Veien der raset gikk er skolevei for mange elever, og Statens vegvesen har allerede begynt å vurdere løsninger for skolestarten på nyåret.

– Buss eller taxi på nedsiden og oversiden av raset er et alternativ vi har praktisert tidligere, og så blir elevene geleidet forbi rasstedet, forteller Holskar Nilssen.

– Det blir en stund før vi kan sette spaden i jorda

Når vil reparasjonsarbeidet begynne?

– 4. Januar skal vi ha en befaring med geoteknikere, og så komme frem til en løsning på hvordan det skal repareres. Etter det står vi sannsynligvis ovenfor en anbudskonkurranse, så det blir nok en stund utpå nyåret før man kan sette spaden i jorda, forteller Holskar Nilssen.

Liten grunn til bekymring for fremtidige ras

Ifølge Holskar Nilssen, er det ikke stor grunn til å bekymre seg for fremtidige ras av samme kaliber i området.

– Generelt er det ikke det, men det er en vei med steile fjellsider, så det er jo risiko for små-ras, men ras av denne typen har vi ikke sett på den veistrekningen tidligere, så vidt jeg vet. Det har vært, og forhåpentligvis vil være en trygg vei å ferdes på fremover, sier han.