SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Fra Porsgrunn stasjon.
Det mener Petter Ellefsen i Vekst i Grenland. I fjor mistet NSB over to millioner passasjerer. Nedgangen på Vestfoldbanen var sju prosent.
Petter Ellefsen skal i dag holde foredrag på en stor jernbanekonferanse i Oslo der samferdselsministeren og direktørene i NSB og Jernbaneverket er til stede.
Hovedbudskapet hans er at det er en skjebnetid for jernbanen.
Det har lenge blinket i varsellampene om ei usikker framtid for togtrafikken, særlig på Vestfoldbanen fra Larvik til Porsgrunn og Skien.
Må ha investeringer
Store ord om sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen og velvillige løfter om Eidangertunnelen har det ikke vært mangel på, men hverdagen er pengetørke, dårlig service og stadig oftere buss i stedet for tog mellom Grenland og Sandefjord.
- Det må investeringer til, og man må tenke på jernbanen som en hel linje, sier Ellefsen.
Det eneste som kan redde jernbanen er at Norge tar i bruk den samme modellen som er brukt for å få fart på investeringene i jernbane i andre land, et samarbeid mellom private og offentlige, mener Petter Ellefsen.
- Med vår modell vil prosjektene på Vestfoldbanen og Eidangertunnelen komme i 2006 eller 2008. Og en sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen i 2010. Dersom disse investeringene ikke blir gjort vil vi ikke ha en jernbane som fungerer om ti år, sier Ellefsen.