M/S Victoria er pyntet for 130-årsjubileum, og ligger majestetisk til kai i Skien og venter på sesongstart. Til høsten spiller hun en av hovedrollene i NRKs storsatsing, Telemarkskanalen minutt for minutt, men så langt har ikke den planlagte sendingen hatt noen effekt på salget av billetter på kanalbåtene.
Både Bergensbanen minutt for minutt i 2009 og Hurtigruten minutt for minutt i fjor ble store suksesser på NRK. Nå gjenstår det å se hvordan interessen for den nye satsingen blir.
Alt er klart
Lørdag 19. mai kastes fortøyningene i Skien med kurs for Dalen i enden av Telemarkkanalen. Skipper på M/S Victoria, Arnold Nomme, forteller at styresystemet er forbedret og at alt er i rute. Han og resten av mannskapet, gleder seg.
– Det er helt topp. Jeg har sett fram til det i hele vinter, og det er lenge siden skuta har vært så fin som det den er nå, sier Nomme til NRK.no.
– Ser en tilbakegang
På Telemarkreiser er det hektiske forberedelser til sesongstart, men foreløpig er ikke salget som forventet, sier daglig leder Irene Siljan Vestby.
– Vi skulle ønske det hadde vært mer enn det er nå. Vi ser en tilbakegang på antall passasjerer i forhold til i fjor på samme tid, sier hun.
– Hva tror du nedgangen skyldes?
– Det er ikke lett å si. Vi tror fjoråret var et toppår, blant annet fordi det var 150 års jubileum og vi hadde mer penger til markedsføring. Men det kan være flere årsaker til det. Vi har fått tilbakemeldinger på at mange som har hatt lyst til å se Telemarkskanalen har vært der, og at de ikke opplever at det skjer noe nytt år etter år. Da må vi finne på nye ting langs kanalen slik at de kommer tilbake, sier hun.
Selv om planen for minutt for minuttsendingen så langt ikke har resultert i flere bestillinger av kanalturer, har Vestby likevel merket en effekt av det planlagte programmet.
– Det har jeg absolutt merket. For det første så er det mange som ringer inn til oss og ønsker å bestille båter den dagen det skal være. Så merker vi en effekt langs kanalen i forhold til begeistringen fra de lokale, i tillegg til at en del av bedriftene har sett en økning i antall bookinger hos seg.
Økte med 70 prosent
Hotel Dalen er en av dem som har opplevd en kraftig økning i bestillinger. Så langt ligger hotellet i snitt 15 prosent over fjoråret i bortbestilte rom.
Direktør Peter Kumlin sier det er vanskelig å peke på noen spesiell grunn, men i august har salget økt med nesten 70 prosent.
– Vi er veldig glade og fornøyde. Det ringer i telefonen her hele tiden og det er positivt, sier han til NRK.no.