NRK Meny
Normal

Hvordan virker en rulletrapp?

Svaret kan du få her.

Illustrasjonsfoto rulletrapp
Foto: Rainer Prang / NRK

På kjøpesenteret Arkaden i Skien er det et stort hull i gulvet. Omgitt av gule sperringer titter Hallvard Tinholt frem.

Han er utdannet heismontør og ansatt i firmaet Reber Schindler Heis. Selskapet er verdens største leverandør av rulletrapper og rullefortau. I dag er det en rutinesjekk som står på programmet.

Her kan du lære mer om rulletrappen

- Dette ser bra ut, melder Tinholt. Han står med gulv til livet og sjekker kjeder, tannhjul og trinn.

Hallvard Tinholt
Foto: Synne Haugbråten Rustad / NRK

- Rulletrapper er intrikate maskiner, men de færreste tenker på hvordan trappene fungerer når de kjører opp og ned med handleposene sine, sier han.

Tunge trinn

Rulletrappa kom til Norge for seksti år siden, i 1984. Siden den gang har det dukket opp mellom to og tre tusen rulletrapper i landet, anslår Tinholt. Av dem har han ansvar for fem faste trapper rundt omkring i Skien som han kontrollerer med jevne mellomrom. Hver sjekk innebærer grundig rengjøring og inspeksjon av hele trappa, og tar opptil tre timer.

En rulletrapp veier opptil sju tonn, og nye trapper bygges ferdig på fabrikk. Deretter brukes kraner for å heise trappene inn i bygningene i ett stort stykke. Den første rulletrappa i Telemark kom til stormarkedet Plenty i Porsgrunn i 1966.

rulletrapp
Foto: Rune Petter Ness, NTB Pluss, NTB Pluss, RUNE PETTER NESS

Farlig uforsiktighet

De fleste rulletrapper er både trygge og driftssikre, men stopp og ulykker skjer. Faren er imidlertid størst for Hallvard Tinholt og andre reparatører, og det er svært viktig å vite hva man gjør i arbeidet med en trapp.

- Trinnene fungerer som en giljotin hvis man skulle havne mellom dem, sier Tinholt.

Tinholt mener at de fleste mindre ulykker i rulletrapper skjer som følge av at folk er uforsiktige. Alle trapper har klistremerker med instruksjoner, og han oppfordrer alle til å følge dem.

- Barnevogner og småbarn, for eksempel, har ingenting i nærheten av en rulletrapp å gjøre. Mange tror rulletrapper er ufarlige leketøy, men det er en stor misforståelse, sier Tinholt. Selv om trappene har ulike mekanismer som skal hindre skade, må folk være oppmerksomme, sier han.

Hallvard Tinholt forteller at arbeidet med rulletrapper tiltrekker seg en del nysgjerrige blikk.

- Folk ser jo nesten bare hodet mitt her jeg står, og mange lurer nok på hva jeg driver med nedi her, ler han.

  • Raskare utbygging av E18

    Det er etablert eit interkommunalt plansamarbeid for strekninga på E18 mellom Dørdal og Grimstad. Målet er ei raskare utbygging av strekninga. Bamble, Kragerø og fem kommunar i Aust-Agder er involverte i samarbeidet.

  • Eitt år og fem månadar fengsel

    Ein mann frå Notodden er i Aust-Telemark tingrett dømt til fengsel i eitt år og fem månadar for bedrageri. Han har mellom anna fått folk til å overføre store pengesummar i forskotsbetaling utan å gjennomføre handlane som avtalt.

  • Færre giftar seg

    Færre gifta seg i Telemark i 2017 enn året før, viser tal frå SSB. I fjor vart det inngått 577 ekteskap i fylket, som er ein nedgang på 59 vigslar frå året før. Samtidig auka talet på skilsmisser.

  • Straumbrot i Brevik

    Over tusen kundar er utan straum i Brevik. Årsaka er ein øydelagt kabel. Skagerak nett arbeider for å rette feilen. Dei reknar med at straumen er attende om nokre timar, seier kommunikasjonssjef Thor Bjørn Omnes.