Hopp til innhold

Er dekkene dine klare for vinteren?

Mange er godt i gang med å legge om til vinterdekk på bilen, eller har planer om å skifte i løpet av de neste dagene. Kjører du med ett eller flere slitte dekk, utsetter du både deg selv og andre for fare.

Dekkskifte

Husk å sjekke vinterdekkene dine før du skifter.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Kravet til riktig mønsterdybde på dekk er tre millimeter, men det anbefales å bytte på rundt fire millimeter, sier Espen Mobekk hos Vianor Grenland dekk i Skien.

Espen Mobekk hos Vianor Grenland dekk

Espen Mobekk hos Vianor Grenland dekk i Skien, opplever at folk er flinke til å bytte inn slitte dekk på bilen sin.

Foto: Rubina Butt / NRK

Mange velger å levere inn fjorårets slitte vinterdekk hos dem, og få nye dekk som er forsvarlige å kjøre med i retur.

Sjekk at dekkene er forsvarlige

– Selv om dekkene var nyinnkjøpte i fjor, er det ikke nødvendigvis sikkert at de er forsvarlige å kjøre med i år.

Mange tenker at dekk som kun er kjørt én sesong er like forsvarlig å kjøre med en ny sesong. Slik er det imidlertid ikke, ifølge Mobekk.

– Hvor slitt dekk blir avhenger av hvor mye man kjører. Kjører du mye slites mønsterdybden på dekk raskere ned.

Et riktig og forsvarlig vinterdekk skal ha en myk gummiblanding, og ikke være hard.

– Dekk er ferskvare. Det er viktig med myk gummi for at dekket skal ha en god gripeevne på veien, sier Mobekk.

Kan unngå ulykker

Ifølge piggdekkstatistikken til Statens vegvesen for 2014, kjører rundt 60 prosent av alle bilister i Region sør piggfritt. Dette inkluderer både tunge og lette kjøretøy.

Sjefingeniør i Statens vegvesen, Bjørn Richard Kiste, påpeker at det er viktig med gode dekk både foran og bak på bilen.

– Dekkene er det eneste på bilen som er i kontakt med asfalten. Derfor er det viktig at man har forsvarlige dekk både foran og bak, for å kjøre sikrest mulig.

Kiste har studert dødsulykker, hvor det har blitt gjennomført dybdeanalyser av kjøretøy. Mange av kjøretøyene i dybdeanalysen har kjørt med forskjellige dekk foran og bak.

– Et kjøretøy med godt feste foran eller dårlig feste bak øker sannsynlighet for at kjøretøyet kan miste veigrepet på glatt føre, og det kan fort oppstå en ulykke, sier Kiste.

Bør lagres tørt og mørkt

At vinterdekkene har blitt lagret under riktige lagringsforhold den tiden de har stått ubrukt, har mye å si for kvaliteten når du henter dem fram til vinteren.

– Dekkene skal ha vært lagret på et mørkt og tørt sted, da bevares gummien mye bedre. De tørker ikke så fort ut som de ville gjort om de ligger ute i all slags vær, ifølge Espen Mobekk på Vianor Grenland dekk i Skien.

Fra 1. november er det lovpålagt at alle nye biler som kjøper nye felger skal være utstyrt med ventilsensorer. Ventilsensoren sender ut signal dersom man

Bård Morten Johansen

Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk oppfordrer folk til å ikke vente til siste liten med å skifte til vinterdekk.

Foto: Trine Aaen / NRK

punkterer, forteller Mobekk.

Ikke vent med å legge om

Seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen, opplever at mange ikke skifter om til vinterdekk før det første snøfallet er kommet. Dette skaper kaos for både bilister og verksted rundt om i landet.

– Vi opplever hvert år at enkelte er litt trege med å legge om til vinterdekk på høsten og når vinteren nærmer seg. Mange venter litt for lenge før de får skiftet av ulike grunner.

– Verksteder rapporterer om svært mange bilskader som skyldes at folk skifter til vinterdekk for sent. Dette er veldig dumt, mange blir overrasket første gang når vi får snøfall eller is. Da skjer det lett ulykker på glatte veier, sier Johansen.