NRK Meny
Normal

Fulle treningssentre i januar

PORSGRUNN (NRK): Nyttårsforsett om å trene mer og spise sunnere er en gjenganger for mange på nyåret, og det merkes hos treningssentrene.

Trening

Nyttårsforsettet til Birgitte Boklund er å fortsette styrketreningen og å spise sunnere.

Foto: Rubina Butt / NRK

Som så mange andre har Birgitte Boklund (24) startet det nye året med en tur til treningssenteret. NRK møter henne på Stamina i Porsgrunn, og Birgitte forteller at hun har satt seg som mål å trene mer og spise sunnere i året som kommer:

– Jeg skal fortsette den treninga jeg har holdt på med og stramme inn på kostholdet. Det går mot sommeren, vet du, sier hun, etterfulgt av en liten latter.

Vekttrening

Birgitte Boklund (24) pumper jern for å bygge muskler. – Det er viktig å sette seg mål som man kan jobbe mot, sier hun.

Foto: Rubina Butt / NRK

Vil trene bort ribba

Treningssentre rundt om merker et stort trøkk av nye medlemmer etter ferien, for januar er høysesong for folk som ønsker å trene bort de ekstra julekaloriene.

Espen Ødegård, Stamina Skien

Espen Ødegård, regionsjef og daglig leder for Stamina i Skien, Porsgrunn og Bø.

Foto: Eirik Haugen / NRK

– Vi forventer rundt 250 nye medlemmer i Porsgrunn og i Skien, så januar er en viktig måned for oss, sier Espen Ødegård, regionsjef og daglig leder for Stamina i Skien, Porsgrunn og Bø.

Han merker godt at mange kanskje har litt dårlig samvittighet etter utskeielsene i jula, men han påpeker at utskiftningen i bransjen ligger på rundt 50 prosent:

– Har du 250 innmeldinger i januar, kan du forvente at halvparten melder seg ut i løpet av året. Slik er det i denne bransjen, men færre faller fra nå sammenlignet med tidligere, og det skyldes nok at det er et helt annet fokus på trening nå, sier han.

Les også: Fire av ti sjekker ikke vilkårene hos treningssenteret

Les også: Bli veltrent i stua med Yngvar

Viktig med mål

Tilbake på treningssenteret er Birgitte godt i gang med treningen. Hun tror det er viktig å sette seg mål for å holde motivasjonen oppe.

– I starten gjelder det nok å bare komme seg opp av sofaen, men etter hvert finner man noe man synes er gøy, og da er det bare å kjøre på med det. Konkrete mål skader ikke, understreker hun, og føyer til at hun selv har satt seg mål med treningen:

– Jeg trener mot å bli sterkere i baseløftene, men jeg konkurrerer ikke ennå.

Hun tørker bort kalken fra fingrene, mens hun forteller at hun merker at riktig trening med vekter gir resultater:

– Jeg merker jo forskjell fra da jeg startet for tre år siden. Når man etter hvert får en god teknikk og har noen som pusher litt, kommer styrken fort.

Les også: Slik bør du ikke trene