Hopp til innhold

Hoksrud klager på miljøvennlige busser

SKIEN (NRK): Frp-politiker Bård Hoksrud er misfornøyd med kostnadene på de miljøvennlige, gule bussene i Grenland.

Bård Hoksrud, Frp

Bård Hoksrud sier at pengene som går til drift av bussene som går på biodrivstoff i Grenland, tas fra veibudsjettet for Telemark.

Foto: Håkon Eliassen/NRK

Hoksrud mener nemlig at pengene som blir brukt på driften av disse bussene, heller kunne gått til veier i Telemark.

Det grønne skiftet

– Nok en gang ser vi at det er veibudsjettet som får gjennomgå fordi man får økte kostnader på kollektivtilbudet i Grenland, og det skyldes blant annet at man har skiftet til busser med biodrivstoff i stedet for tradisjonelt drivstoff, sier Hoksrud.

Ifølge den profilerte Frp-politikeren kommer dette til å gå ut over fylkesveiene.

– Det som egentlig skulle gått dit, må gå til å finansiere ekstrakostnader fordi noen er veldig opptatt av «det grønne skiftet», sier Hoksrud.

I budsjettet for 2017 er det i fylkesrådmannens forslag satt av omtrent 11 millioner kroner til driften av bussene, ifølge Hoksrud. Var biobussene dyrere enn han hadde trodd?

– Jeg vet at det tidligere har vært etterspurt hva det vil koste ekstra, og nå ser vi i budsjettet for 2017 at det er over 11 millioner kroner i driften, som man må finne andre steder. Og det går ut over veibudsjettet i Telemark, og det er veldig trist.

Gul buss

De gule bussene bruker miljøvennlig biodrivstoff.

Foto: Anne Cathrine Syveresn / NRK

Kostnader mot miljøeffekt

Bussene er vel bedre for miljøet, og er det ikke da verdt å bruke noen kroner på det?

– Jo, det er flotte og fine busser, og Grenland har fått et fantastisk og flott tilbud. Men man må se hvordan man bruker pengene og hvilke penger man bruker. Konsekvensen er at det går ut over veibevilgningene, for det må tas penger derfra for å finansiere disse ekstra miljøvennlige bussene, sier Hoksrud.

Han lufter også muligheten for at det kan hende at kostnadene blir større enn miljøeffekten.

– Jeg er fornøyd med at det er en økning i veibudsjettet, men det er en konsekvens av at det satses på samferdsel i regjeringen. Men det er trist at deler av ekstrapengene som kunne og skulle vært brukt på vei, nå blir brukt for å finansiere et kollektivtilbud som er dyrere enn det man kanskje tenkte da man fattet vedtaket, sier Hoksrud om bussene.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark