NRK Meny
Normal

Hjelpetelefonen blir nedringt

Mental Helses hjelpetelefon får uvanlig mange henvendelser denne uken på grunn av NRKs fokus på psykisk helse blant unge.

Stor pågang på Hjelpetelefonen

BLIR NEDRINGT: Aslaug Timland Dale i Mental Helses hjelpetelefon kan fortelle om et vanvittig trykk på telefonen denne uken.

Foto: Tone Lensebakken / NRK

– Vi merker et enormt stort trøkk både på telefonen, på skrivetjenesten vår og på chatten etter at NRK begynte å sende programmene, sier daglig leder Aslaug Timland Dale til NRK.

Særlig etter at psykiske problemer var i fokus på programmet Trygdekontoret onsdag kveld kom det ekstra mange telefoner til Mental Helse.

– Programmene går jo også til klokka tre om natta. Og da treffer de en målgruppe som ikke bruker natta til å sove. Og de som ringer sier de har sett plakaten vår på TV, sier Timland Dale.

Vi har oppbemannet alt vi har kapasitet til. Dessverre er det sånn at vi ikke klarer å hjelpe alle som ringer. Vi har rett og slett ikke telefoner nok, sier Timland Dale,

Denne uken har NRK et fokus på unges psykiske helse.

– Depresjon er den vanligste psykiske lidelsen. Den regnes som en av de store folkesykdommene, og kan ramme alle, sier Peder Kjøs, psykolog og spesialist i klinisk voksenpsykologi.

Psykologen leder gruppeterapien i den nye TV-serien «Jeg mot meg», der vi får innblikk i de psykiske utfordringene til åtte unge mennesker.

Les også:

Jeg mot meg

Her er de åtte som er med i den nye NRK-serien 'Jeg mot meg', som handler om unges psykiske helse.

Foto: Andris Søndrol Visdal / Andris Søndrol Visdal/ANTI

Selvmordstanker og hverdagsproblemer

Dale sier at de som ringer ønsker å snakke om alt fra selvmordstanker til vanlig hverdagsproblematikk.

– Det trenger ikke alltid være så store problemer de ønsker å snakke om, men at de ser at det finnes en mulighet å ringe noen for å snakke.

Etter gårsdagens «Trygdekontoret», som handlet om selvmord, var det ekstra mange som henvendte seg til hjelpetelefonen.

– De som ringte hadde nok gått med selvmordstanker en stund, og som ønsker noen å snakke med. Da må vi være til stede for dem som et medmenneske, og vi er glade for at de tar steget og ringer, det er den beste form for selvhjelp man kan gjøre i en slik situasjon, sier Dale.

Føles som et dilemma

Den daglige lederen forteller at det er et dilemma hvor mye tid de skal bruke på hver enkelt telefonsamtale når det gløder på linjene.

– Det blir jo et dilemma for veilederne våre når de ser at det står veldig mange i kø som ønsker å snakke med oss. Likevel er det sånn at den vi snakker med får den tiden den trenger. Vi snakker så lenge vi føler det er nødvendig for innringer.

– Hvordan reagerer veilederne på alle de sterke historiene de får høre?

– Hverdagen for oss er jo sterke historier. Det som ikke er så vanlig er det enorme trykket vi har nå. Likevel er dette noe av det vi må stå i, og som veilederne våre er gode på.