Hopp til innhold

Her kommer bommene i Grenland

Statens vegvesens infrastrukturplan for Grenland viser at det kan komme 12 nye bomstasjoner i distriktet.

Kart over bompengestasjonene

Mulighetsstudien for delvis bompengefinansiering av Infrastrukturplan for Grenland presenteres i dag. Dersom Statens Vegvesen Region Sør får gjennomslag får planene vil det bli pengeinnkrevning på 12 ulike steder i Grenlandsområdet.

Her kommer bommene

(Se kart over bommene nederst i saken)

All bompengeinntjening vil skje visuelt gjennom målepunkter, såkalte antenner som vil registrere en elektronisk brikke montert i bilen, eller ved at bilens registreringsnummer fotograferes og det sendes en faktura til bileieren.

Statens Vegvesen har lagt opp til envegsbetaling inn mot bysentrum disse stedene:

  • Riksveg 32 nordvest for Børsesjø
  • Riksveg 36 vest for Skjelbredstrand
  • Riksveg 356 vest for Flakvarp
  • Riksveg 353 nord for krysset med riksveg 356 mellom Geiteryggen og Voll. 
  • Riksveg 36 ved Vallermyrene
  • Riksveg 354 ved Herøya

Det er også lagt opp tovegs pengeinnkrevning i de gamle bomstasjonene mellom Porsgrunn og Skien, i tillegg til nytt målepunkt ved innkjøringen til den planlagte tunellen under Borgåsen. Det vil også komme en tovegs innkrevning på riksveg 353 mellom Rugtvedt og Surtebogen i Bamble.

Satser på nye hovedvegstrekninger

Statens vegvesen Region Sør vil satse på å bygge ut nye hovedvegstrekninger. I tillegg vil de ruste opp problemstrekninger.

Det samlede finansieringsbehovet for planene er anslått til å være rundt 2,5 milliarder kroner. For å få til en finansiering av planene legges det opp til bompengeinnkrevning der det er mye trafikk. Det er lagt inn et forslag om takster på 20 kroner per passering for personbil, og 40 kroner for passering av lastebil på bompengestasjonene. Innkrevningen vil foregå samtidig med utbyggingen i perioden 2012 til 2026.

God trafikksikkerhet og tilgjengelighet

Infrastrukturplanen for Grenland legger vekt på å utvikle et langsiktig hovedvegnett med god trafikksikkerhet, god tilgjengelighet til og fra Grenland i tillegg til skjerming av sentrum og bymiljø. I den ferske rapporten fra Statens vegvesen Region Sør står det at man ikke forventer full statlig finansiering av stamveger og øvrige riksveger innen overskuelig framtid. Det betyr at det satses på delvis bompengefinansiering.

Kart bomstasjoner
Foto: Grafikk: Berit Heggholmen / NRK

 

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark