Hopp til innhold

Her får du time hos legen på dagen

Mange legekontor klarer ikke å svare pasienter på telefonen innen to minutter, men på dette legekontoret kan du få svar på sms, og time på dagen.

Bjørg Berberg

Bjørg Berberg ved Kirkegaten legesenter tar telefonen innen to minutter slik den nye forskriften krever.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Den nye fastlegeordningen som trådte i kraft 1. januar krever at alle legekontor her i landet skal svare pasientene på telefonen innen to minutter.

I de nye forskriftene står det også at det skal gå raskere å få time og mulighetene for hjemmebesøk skal bli større.

NRK ringte 10 tilfeldige legekontor rundt i landet for å teste om forskriftene fungerer. For å nå helseministerens krav må åtte av ti legekontor svare pasientene innen to minutter. Kun ett legekontor i testen klarte å svare innen to minutter, stikk i strid med det helseministeren har lovet oss forbrukere.

Ved Kirkegaten legekontor i Skien har tekstmeldinger og tomme timeplaner gitt helt andre resultater.

– Vi ønsker at flest mulig skal bestille time på sms, og vi oppfordrer folk til å sende en sms kvelden før de ønsker time. Påfølgende morgen vil de da få tilsendt en sms hvor det står når de kan få time den dagen, sier fastlege Edvard Løchen.

Hva tenker du om ventetiden hos fastlegen? Diskuter nederst i artikkelen.

– Vi drukner i forventningshavet

Ordningen med sms og time på dagen har vakt interesse også andre steder.

– Ja, andre legekontor har vært på besøk og sett hvordan vi gjør det. Noen av dem har innført det, og andre vurderer det, sier Løchen.

Fastlege i Skien og tidligere leder i Norsk forening for allmennmedisin, Gisle Roksund, reagerer på tominuttersfristen som regjeringen har satt.

– Vi som fastleger holder nå på å drukne i forventningshavet. Det er økte forventninger til oss fastleger, både fra pasienter, publikum, medarbeidere og fra sykehusene, og vi skvises. Regjeringen og sentrale helsemyndigheter har ikke gått inn for en forpliktende opptrappingsplan av fastlegeordningen, og har heller ikke gått inn for et ordentlig kvalitetsarbeid, sier han.

– Patetisk responstid
Gisle Roksund

Gisle Roksund er fastlege i Skien. Han er oppgitt over de nye forskriftene.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK
Edvard Løchen

Edvard Løchen er fastlege ved Kirkegaten legesenter i Sien. Der har de klart å yte bedre service til pasientene.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Roksund er oppgitt over at regjeringen heller har fokusert på responstiden overfor pasientene.

– De har virkelig skuffet på det området. I stedet fokuserer de på en patetisk responstid på to minutter. I ytterste konsekvens betyr dette at vi bør flytte alle medarbeiderne ut i resepsjonen for å ta telefonen, og så slutter vi med laboratoriearbeid, og så må vi henvise langt flere pasienter, tordner han.

Roksund sier de har færre pasienter, men er flere leger og medarbeidere enn tidligere. Likevel mener han at det er flere telefoner enn tidligere, og at folk ringer mer enn før.

– Er ikke en slik forskrift med på å rette fokus på få ned svartiden for pasientene, og for å bedre servicen?

– Jo, om de hadde fulgt dette opp med de nødvendige virkemidlene som skal til for å få dette til. Og da tenker jeg først og fremst på flere fastleger. Får vi ikke det, kan vi ikke følge den forskriften det er lagt opp til, sier han.