Hopp til innhold

Her er Google-sjefens gode råd

Google-sjef Peter Jetzel googler seg selv flere ganger om dagen, og skal nå hjelpe næringslivet i Telemark til å bli synlig på nettet. Og her er hans tre viktigste råd.

Peter Jetzel, Google

Google-sjef Peter Jetzel gir sine tre beste for hvordan bedrifter skal lykkes på nettet.

Foto: Sjur Ø. Knudsen / NRK

NRK spurte Peter Jetzel, som er leder for marketing i Norden i Google, om han googler seg selv noen gang.

– Hver dag, mange ganger, svarte han leende.

Vi stoler for mye på oljen

Jetzel er i Telemark for å presentere Googles samarbeid med blant annet Telemark fylkeskommune. For bedriftene i Telemark er dette samarbeidet inngått med håp om at det skal være med på å skape vekst og synlighet for Telemark.

For ifølge Jetzel stoler Norge kanskje for mye på oljen, mens nettet både er nåtiden og fremtiden.

– Vi er utrolig heldige som har oljen, men jeg tror at vi kanskje har brukt den for mye som er sovepute. Norge har alle muligheter til å bruke nettet og digitale løsninger, men gjør det i liten grad – og mye mindre enn de landene vi konkurrerer med, sier han.

– Vi må bygge synligheten vår på nettet, for der kommer det til å gå fort også i tiden fremover, sier Jetzel.

Vokser fire ganger hurtigere på nettet

Og i denne ånd – på en pressekonferanse i dag kunne fylkesrådmann Evy-Anni Evensen presentere prosjektet «Telemark Online».

Prosjektet er kort fortalt at Google skal hjelpe bedrifter og det offentlige i Telemark å bli best mulig på nettet. Håpet er at også telemarksbedrifter som utnytter potensialet sitt på nettet, skal kunne vokse fire ganger hurtigere enn de som ikke gjør det, slik tallene fra Google sier.

– En av hypotesene er at det mangler kunnskap på hvordan digitale medier skal utnyttes fullt ut, sier Evensen.

Hun sier at det Telemark fylkeskommune får ut av samarbeidet, først og fremst er nettverket som fylkeskommunen kan knytte mellom små og mellomstore bedrifter.

– Og målet er at små og store bedrifter i hele Telemark kan selge sine produkter ut til hele verden – i tillegg til at de kan samarbeide tett og skape nye produkter, sier Evensen.

Telemark Online

Prosjektledelsen i Telemark Online stiller opp for bilde.

Foto: Sjur Ø. Knudsen / NRK

– Ikke bare et kurs i Facebook og Twitter

– Vi får tilført kunnskap når det gjelder digitale flater, slik at vi kan bli mer synlig og får mer vekst i Sauherad, sier Sauherad-rådmann Hans Erik Utne.

Men er det ikke bare et stort kurs for å lære seg sosiale medier som Facebook og Twitter?

– Nei, det er det ikke. Det må man allerede kunne i dag, sier Utne.

Må bli mer synlige, selv om man er best

– Bedrifter som ikke tar i bruk de digitale mulighetene risikerer å havne i bakleksa, sier Jetzel.

Det kan virke som et kurs der man lærer å komme høyere opp på søkelistene til for eksempel Google?

– For det første må man bli synlig i det hele tatt. Hvis du billedlig talt har verdens beste restaurant, som ligger midt ute i skogen, så kommer det bare tilfeldige kunder innom. Vi må begynne med å ha en skikkelig god nettside, og den må gjøres tilgjengelig og synlig på en eller annen måte, sier Jetzel.

Her er Jetzels tre råd for å lykkes på nettet:

Jetzel har til slutt tre råd til bedrifter som ønsker å lykkes på nettet.

1 – Innse at hvis du skal ha en virksomhet som skal leve og konkurrere godt i mange år fremover, så kan du ikke neglisjere nettet. Den innsikten er nummer én.

2 – Skaff deg en god rådgiver som kan hjelpe bedriften din.

3 – Innse at ingenting kommer av seg selv. Du må sette av tid og ressurser for å gjøre det. Men når du gjør det, så kommer det til å gi deg mye mer igjen enn det du noensinne trodde.