NRK Meny
Normal

Henter ikke folk i femknopssonen

KRAGERØ (NRK): Nye og strengere fartsgrenser i skjærgården gjør livet surt for taxibåtførere. Flere av dem sier nei til turer der de må kjøre lange strekk i kun fem knop.

Geir Aasvik

Taxibåtfører Geir Aasvik sier nei til folk som vil bli hentet eller kjørt til områder der det er femknopsgrense.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– Vi kan ikke kjøre rundt i fem knop. Det har vi ikke tid til. Vi taper masse penger på det. Jeg sier nei til turer i femknopssonen, sier taxibåtfører Geir Aasvik.

Aasvik kjører taxibåt året rundt og er avhengig av god inntjening i sommermånedene. Nye fartsgrenser, med flere områder med maks fem knop i Kragerøskjærgården er næringen truet.

– Ja, det er nå vi skal tjene pengene våre. Og nå har vi mye å gjøre med 4000 hytter rundt i skjærgården, men vi taper masse tid på å putre rundt i fem knop, sier Aasvik.

Les også:

NRK har vært i kontakt med flere taxibåtførere som reagerer på fartsbegrensningen. Flere gjør også som Aasvik, takker nei til turer i områder hvor det er lange strekk med maks fem knop.

– Reglene er kommet for å bli

Politiet har hatt det travelt etter innføringen av de nye fartsgrensene.

Øystein Skotmyr

Øystein Skotmyr i politiet sier reglene er kommet for å bli.

Foto: Berit Heggholmen / NRK

– Vi skriver så mange bøter vi har tid til. Det er bare tiden som setter begrensninger. Det er tydelig at mange ikke har blitt vant med endringene, sier politistasjonssjef i Kragerø Øystein Skotmyr.

Skotmyr forstår at taxibåtførerne opplever fartsbegrensningene som en belastning, men har ingen tro på at det blir endringer.

– Nei, de nye fartsgrensene har kommet for å bli. Og de gjelder for alle, også de som kjører taxibåt, sier Skotmyr.

Turistene er fornøyd

Skotmyr for støtte fra flere av dem som ferdes i skjærgården.

Dag Ellingsen

Dag Ellingsen er glad for at flere områder for maks fem knop.

Foto: Berit Heggholmen / NRK

– Det er mye farlige situasjoner i skjærgården, jeg tror det er viktig å få ned farten. Det har jo vært flere alvorlige ulykker her, sier Dag Ellingsen.

– Jeg er ikke så glad i full fart, så jeg synes det er bra at det har blitt innført strengere fartsgrenser. Jeg skjønner at taxibåtførerne opplever dette som en ulempe, men de må vel bare finne seg i dette de også, sier Marit Kolbræk.

Marit Kolbræk

Marit Kolbræk synes mange kjører fort i skjærgården.

Foto: Berit Heggholmen / NRK

Ønsker seg egne korridorer

– Jeg finner alternative ruter, og kjører omveier for å unngå disse fartsgrensene, sier Geir Aasvik.

Han mener taxibåter burde fått egne korridorer der de kunne kjørt fortere enn den øvrige båttrafikken.

– Det finnes slike korridorer andre steder. Vi burde definitivt hatt en ordning der nyttetrafikken kunne kommet seg raskere frem, sier Aasvik.

Taxibåten kjører i fem knop, mens reporteren går ved siden av.
  • Får tre millioner til forskning

    Overlege ved Sykehuset Telemark Håkon Tobro har fått tre millioner kroner til forskning på slagbehandling. Forskningsmidlene skal brukes over flere år, og målet er at de skal bidra til en bedre slagbehandling i distriktene.

  • Fått i seg røyk

    En voksen og et barn tas hånd om av helsepersonell etter å ha fått i seg røyk etter en brann ved Øvre Sølen i Porsgrunn.

  • CO₂-lagring blir prioritert i EU

    Statoils plan om CO₂-lagring under havbotnen på norsk sokkel har fått status som eit prioritert prosjekt i EU. Planen er å lagre CO₂ på same måte ved norske industrianlegg, slik som Norcem i Brevik og Yara på Herøya.