SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Banen ble bygget for å frakte folk og utstyr - inne i fjellet - året rundt - opp til 1800 meters høyde.
Bilder fra undertegning av avtalen
Gaustatrikken blir åpna for publikum.
Avtalen med Forsvaret innebærer at det kommunale selskapet Gaustabanen AS får tillatelse til kommersiell turist-trafikk med banen opp til Gaustatoppen. Det er snakk om en prøvedrift i 36 dager de neste to åra.
Inngangen til den hemmelige fjellbanen er et rundt hus i bakken på Gaustakneet - ikke langt fra den vinterstengte veien mellom Gaustablikk og Tuddal.
Gründere over et glass
Ideen til banen inne i fjellet ble unnfanget over et glass øl på Holbergstuen i Bergen i 1954.
En gjeng fra Forsvaret jobbet med montering av radio-linjer på Gaustatoppen, og ønsket en adkomst til toppen - uansett vær - året rundt.
Da kom ideen om å gjøre som kraftutbyggerne - bore seg vei i en tunnell inne i fjellet.
Kostnadene da banen sto ferdig i 1958, var en million dollar. Idag ville prisen vært så høy at banen aldri ville blitt bygget.
Unik i verden
Gaustabanen ble altså bygget midt på 1950-tallet for å frakte militært utstyr og folk opp til 1800 meters høyde på Gaustatoppen.
Som militært transport-anlegg er den helt unik i verden. Maskinene og vogn-understellet er identisk med den gamle Fløybanen i Bergen.
Her er inngangen til Gaustabanen. Foto: Steinar Apalnes
Gaustabanen ble også bygget for kommersiell drift i 1958, men så kom den kalde krigen - og den har i Forsvaret vart helt til høsten 2003.
For det er først nå at de militære sjefene har vært villig til å avgradere banen - slik at almennheten kan slippe til.
Og ikke minst - la folk få så bildene av anlegget inne i fjellet.
Forsvaret eier tunnelen og banen.
De siste åra har Telenor, Norkring, Statnett og Forsvaret som alle har teknisk utstyr på toppen, spleiset på drift av banen.
Det kommunale turist-selskapet Gaustabanen må leie driftskapasitet i prøveperioden.
For de som altså ikke vil gå på beina til topps, skjer adkomsten først med en elektrisk trikk - som kjører 850 meter rett inn i fjellet.
På toppen kan du nyte utsikten fra fjellet. Foto: Steinar Apalnes
Her kommer du ut i en stor stasjon - endeholdeplassen for Hovedbanen. Den går 1050 meter oppover i fjellet, i 40 graders vinkel. Og det er denne banen som er broren til den gamle Fløybanen i Bergen.
Endeholdeplassen - den øverste stasjonen er 1800 meter over havet. Her går et tunnel-utslag rett ut i friluft. Det blir turist-utgangen.
Herfra kan du vinterstid velge ei skiløype eller en fottur ned fra fjellet - eller vandre 83 meter videre oppover - til turisthytta på toppen