Hopp til innhold

Har du fått denne SMS-en?

Svindlere tapper penger fra tusenvis av mobilabonnenter med dyre SMS-tjenester.

Sms-svindel

Tusenvis av folk har allerede mottatt denne SMS-en.

Foto: Anne-Cathrine Reuterdahl / NRK

De siste dagene har nærmere 10.000 mobilabonnenter blitt svindlet ved hjelp av en uforståelig SMS.

Det er Carrot Communications SMS-tjenester som er misbrukt, og omfanget ser ut til å øke fra time til time.

- Dette er mer omfattende en det Carrot var klar over, sier administrerende direktør André Jensen.

Tapper penger fra mobilen

Jensen lover at alle som er svindlet skal få tilbake pengene sine. Samtidig ber han alle som mottar SMS-er fra ukjente om å varsle teleoperatøren sin.

Dette er meldingen folk mottar:

"Iht. til markedsføringsloven §§ er du meldt av listen. Velkommen igjen."

Deretter følger denne meldingen fra Carrot Communications:

"Vår kontroll har registrert en ulovlig utsendt overtaksert SMS i størrelse kr 5- kr 50 til din mobil fra en svindler. Beløpet du er belastet vil bli refundert og saken politianmeldes. Vi beklager det inntrufne. Mvh. Carrot Communications AS."

Tjenesten fra Carrot består i hovedsak av å sende ut SMS-er som det koster penger å motta. Men svindlerne har låst seg inn i det SMS-abonnementet noen kunder har hos Carrot, og sendt tusenvis av meldinger som gir dem inntekten.

Identitetstyveri

Svindlerne har nå også i følge Jensen gått enda lenger.

- Det er mennesker som har utgitt seg for å være administrerende direktør og andre personer i selskaper. De har også gått ut til andre aktører og bestilt PC-er, servere, lisenser og liknende, sier Jensen.

I en av disse bedriftene har svindleren også bestilt IP-telefoni, nytt domenenavn for firmaet, utsendelse av mange hundre tusen nyhetsbrev og tilgang til sensitiv bedriftsinformasjon.

- Det vi gjør nå er å hindre nye kunder i å kunne sende ut såkalte betalte SMS-er. Vi vil også kontakte kundene sånn at vi får verifisert at det er den faktiske personen i riktig selskap som har gjort en bestilling. Dette ser ut som et identitetstyveri, sier Jensen.

Kontakt mobilselskapet ditt

Forbrukerrådet i Telemark har fått inn 50 klager i forbindelse med tekstmelding-svindele .

Førstekonsulent i forbrukerrådet, Stian Thommesen, ber folk som har mottatt meldingene om å kontakte mobilselskapet som kan sperre for dette og nekte å betale for de tjenestene som blir tilbudt.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark