NRK Meny
Normal

Har busslappen - får ikke kjøre

Abdirahman Sharif Moge (26) kan ikke kjøre passasjerer i Norge før om ett år.

Abdirahman Sharif Moge

Abdirahman Sharif Moge har siden desember 2013 bodd på Gvarv i Telemark.

Foto: Maria Hee Furulund / NRK

– Jeg forstår at jeg ikke kan kjøre buss i Norge hvis jeg har gjort noe kriminelt. Det kan jeg akseptere, men jeg ble frustrert da jeg fikk høre at jeg har bodd for kort tid i Norge.

Det forteller Abdirahman Sharif Moge fra Somalia.

Moge forteller at han har hatt en ønske om å arbeide som bussjåfør siden han kom til Norge i mai 2013. Han begrunner det med at han er glad i mennesker og at han tror markedet i Norge gir mulighet for jobb.

I år tok han førerkort i klasse D, og gjennomførte sitt siste kurs for å bli godkjent bussjåfør.

Likevel er det ett år til Moge kan kjøre passasjerer i Norge, på grunn av en bestemmelse om at tredjelandsborgere fra land utenfor EØS må ha minst fire års botid i Norge, for å få kjøreseddel.

Verner om passasjerene

Kristin Synnøve Drågen

ANSVAR: Politiadvokat Synnøve Drågen forteller at reglene er strenge fordi de som får kjøreseddel gis stor tillit.

Foto: Maria Hee Furulund / NRK

– Bakgrunnen for reglene er at politiet skal være sikre på at den som søker har en vandel som gjør han skikket til å drive persontransport mot vederlag.

Det sier politiadvokat i Sør-Øst politidistrikt Kristin Synnøve Drågen, som behandlet Moges søknad. Hun forstår at regelen om botid kan være frustrerende.

– Men hensynet til passasjerene veier veldig tungt og vi må være sikre på at vi får gjennomført en god vandelskontroll, sier hun.

Samferdselsdepartementet skriver en e-post til NRK at muligheten til å legge frem en vandelsattest fra land utenfor EØS, forsvant da politiregisterloven trådte i kraft 1. juli 2014.

Meningen er at et krav om botid skal sørge for lik behandling av alle, uten å åpne for egne vurderinger av om en politiattest er troverdig eller ikke.

Bør se på reglene på nytt

Terje Tønnessen

PRESS: Fylkesdirektør i Nav, Terje Tønnessen, mener dagens situasjon legger et press på regler som krav til botid.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

Fylkesdirektør i Nav, Terje Tønnessen, mener behovet for integrering gjør det nødvendig å se på flere lover og regler på nytt.

– I en fase hvor vi skal inkludere mange mennesker utenfra og inn i norsk arbeidsliv, må man se på slike regler og om de er hensiktsmessige, sier han.

Vanskelig arbeidsmarked

Moge sier han har forståelse for at reglene for kjøreseddel er strenge.

– Det er et stort ansvar. På en måte syns jeg det er gode regler, men det er litt lang tid, sier han.

Til tross for norskkurs, skoleutdannelse og to førerkort i Norge har ikke Moge klart å skaffe seg en annen jobb.

Håpet er en jobb som bussjåfør om ett år.

– Da blir jeg veldig glad, smiler han.

  • Kjørte dobbelt så fort

    En bilfører i Skien fikk førerkortet beslaglagt og er anmeldt etter å ha kjørt i 79 km i timen i en 40-sone på Ulefossveien. Politiet stoppet føreren klokka 17.10.

  • Nesbø fjerna som produsent

    Forfatter Jo Nesbø står ikke lenger oppført som produsent av «Snømannen», skriver VG. Sammen med agenten Niclas Salomonsson ble navnene fjerna som produsenter fra filmdatabasen IMDb. Filmen er blant annet filmet på Rjukan, men har fått dårlige kritikker.

    Snømannen
    Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK
  • Felles legevakt bør ligge i Skien

    Det mener det politiske flertallet i hovedutvalg for helse og velferd i Skien, skriver Varden. Flertallet mener også en felles legevakt for Stor-Grenland bør ligge - om ikke akkurat der dagens legevakt er, men ved Sykehuset Telemark i Skien.

    Telemark sykehus
    Foto: Lars Tore Endresen / NRK
  • Byggebransjen i vekst

    Byggebransjen i Telemark har hatt en solid vekst.
    Det viser tall SSB har lagt ut for 3. termin i år. Omsetninga innenfor byggebransjen har økt med 13 prosent sammenligna med samme periode i fjor. Det tilsvarer 250 millioner kroner.

    Byggebransjen
    Foto: HENNING TVEITO / NRK