NRK Meny
Normal

Har busslappen - får ikke kjøre

Abdirahman Sharif Moge (26) kan ikke kjøre passasjerer i Norge før om ett år.

Abdirahman Sharif Moge

Abdirahman Sharif Moge har siden desember 2013 bodd på Gvarv i Telemark.

Foto: Maria Hee Furulund / NRK

– Jeg forstår at jeg ikke kan kjøre buss i Norge hvis jeg har gjort noe kriminelt. Det kan jeg akseptere, men jeg ble frustrert da jeg fikk høre at jeg har bodd for kort tid i Norge.

Det forteller Abdirahman Sharif Moge fra Somalia.

Moge forteller at han har hatt en ønske om å arbeide som bussjåfør siden han kom til Norge i mai 2013. Han begrunner det med at han er glad i mennesker og at han tror markedet i Norge gir mulighet for jobb.

I år tok han førerkort i klasse D, og gjennomførte sitt siste kurs for å bli godkjent bussjåfør.

Likevel er det ett år til Moge kan kjøre passasjerer i Norge, på grunn av en bestemmelse om at tredjelandsborgere fra land utenfor EØS må ha minst fire års botid i Norge, for å få kjøreseddel.

Verner om passasjerene

Kristin Synnøve Drågen

ANSVAR: Politiadvokat Synnøve Drågen forteller at reglene er strenge fordi de som får kjøreseddel gis stor tillit.

Foto: Maria Hee Furulund / NRK

– Bakgrunnen for reglene er at politiet skal være sikre på at den som søker har en vandel som gjør han skikket til å drive persontransport mot vederlag.

Det sier politiadvokat i Sør-Øst politidistrikt Kristin Synnøve Drågen, som behandlet Moges søknad. Hun forstår at regelen om botid kan være frustrerende.

– Men hensynet til passasjerene veier veldig tungt og vi må være sikre på at vi får gjennomført en god vandelskontroll, sier hun.

Samferdselsdepartementet skriver en e-post til NRK at muligheten til å legge frem en vandelsattest fra land utenfor EØS, forsvant da politiregisterloven trådte i kraft 1. juli 2014.

Meningen er at et krav om botid skal sørge for lik behandling av alle, uten å åpne for egne vurderinger av om en politiattest er troverdig eller ikke.

Bør se på reglene på nytt

Terje Tønnessen

PRESS: Fylkesdirektør i Nav, Terje Tønnessen, mener dagens situasjon legger et press på regler som krav til botid.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

Fylkesdirektør i Nav, Terje Tønnessen, mener behovet for integrering gjør det nødvendig å se på flere lover og regler på nytt.

– I en fase hvor vi skal inkludere mange mennesker utenfra og inn i norsk arbeidsliv, må man se på slike regler og om de er hensiktsmessige, sier han.

Vanskelig arbeidsmarked

Moge sier han har forståelse for at reglene for kjøreseddel er strenge.

– Det er et stort ansvar. På en måte syns jeg det er gode regler, men det er litt lang tid, sier han.

Til tross for norskkurs, skoleutdannelse og to førerkort i Norge har ikke Moge klart å skaffe seg en annen jobb.

Håpet er en jobb som bussjåfør om ett år.

– Da blir jeg veldig glad, smiler han.