NRK Meny
Normal

Denne motoren er det ingen som har maken til

BAMBLE (NRK): På Ekstrand i Bamble finnes det en original motor fra 1930, støpt og dreiet hos en gammel lokal motorprodusent. Den er den eneste i sitt slag - antagelig på verdensbasis.

Ingvard Bugtene

REODOR FELGEN: Ingvard Bugtene har vært en motorentusiast i mange år. Favorittmotoren er denne fra 1930.

Foto: Anne Cathrine Syversen / NRK

At den fremdeles går med sin beste gromlyd, det er Ingvard Bugtenes fortjeneste.

Bensinspruten står opp i ansiktet på Ingvard Bugtene. Heldigvis har motorentusiasten på Ekstrand i Bamble briller på seg.

Helt unik

Gromlyd fra 1930

Motoren fra 1930 gir en god gromlyd.

Foto: Anne Cathrine Syversen / NRK

Motoren fra rundt 1930 har for lengst flyttet på land, men lenge var den familiens trofaste båtmotor, kjøpt av en nabo på Ekstrand.

– Han naboen var med og produserte motoren. Jeg tror nok denne er den eneste i verden i sitt slag, forteller Ingvard Bugtene.

Må fire personer til for å løfte den

Motor har Ingvard holdt på med siden begynnelsen av1960-tallet. Denne 70–80 år gamle motoren havnet først innerst i kjelleren på 50-tallet, parkert og pensjonert. Men da Ingvards motorinteresse våknet til liv, tok han motoren opp fra kjelleren og begynte å restaurere den.

Ingvard Bugtene

Ingvard Bugtene har holdt på med motor siden 60-tallet.

Foto: Anne Cathrine Syversen / NRK

Motoren er full av jern, og den veier så mye at det må fire mann til for å flytte den.

Nå putrer den bare noen hundre meter fra der den først ble laget. For, bare et par hundre meter ned, nede ved vannkanten, ligger rester etter gammel båtproduksjon.

– Da jeg var guttunge hadde vi koggen vår her nede ved brygga, forteller han.

Der er skuret etter et gammelt båtbyggeri og rett ved siden av lå motorfabrikken til Lunde. Men nå startes motoren bare ved helt spesielle anledninger.

– Jeg starter den bare av og til nå, den lever en pensjonisttilværelse, sier Bugtene.

  • Glatte veger

    I Agderfylkene og Telemark er det nå stedvis glatt på vegene som følge av underkjølt regn, ifølge Statens vegvesen. Spesielt i indre strøk og de mindre vegene er det vanskelige kjøreforhold. Mannskaper er ute og salter og strør.