SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Odd Håkon Hoelsæther i Statnett sier til Aftenposten at selskapet ønsker å finne ut om det er billigere å hente gassen fra Danmark via en rørledning til Sverige enn å ta den direkte fra Kårstø.
Kart som viser gassrørledning til Grenland.
Å forlenge gassrørledningen fra Danmark til Grenland vil innebære at man bare behøver å bygge halvparten så lang ledning som fra Nordsjøen.
Det kan igjen bety at det blir mindre lønsomt å frakte gass i et kombinasjonsrør fra Kårstø til Grenland i framtida.
Viktig med gass
- Det er viktig å vite at her i Grenland trenger vi våtgass. Her i Grenland betyr det veldig mye å få våtgass til industrien, sier Anne Blaker.
Blaker er ordfører i Bamble kommune og leder i Telemark gassforum.
Hun sier det er to typer gass, både tørrgass og våtgass. Den gassen som Statgass tenker på er tørrgass som blir brukt til energi, og som går på kryss og tvers av Europa i rør.
- Hovedjobben for Telemark gassforum er å sikre våtgass til industrien. Det å kunne kombinere framføring av våtgass og tørrgass i en kombinasjonsledning gir best lønnsomhet, sier Blaker.
Ikke lønsomt med gass på skip
Hun mener utspillet fra Statnett kan svekke mulighetene for å få mer våtgass til industrien i Grenland når tørrgassen kan komme fra Danmark og Sverige.
- Det bør gjøres en totalvurdering av hvor det skal gå gassrørledninger, slik at vi kan sikre gass både til industrien og til produksjon av energi, sier hun.
Blaker mener skipene som eventuelt skal kunne frakte våtgass må være veldig store for at dette skal bli lønsomt. Det betyr igjen at det må være veldig stor lagringskapasitet på land.
- Det blir ikke lønsomt i Grenland, sier Blaker.