NRK Meny
Normal

Full krangel om hvor Bratsbergbanen bør gå

Bør Bratsbergbanen forlenges til Larvik? Dét hersker det stor uenighet om.

Bratsbergbanen

BRATSBERGBANEN: Togstrekningen er drøye 46 kilometer lang og går mellom Nordagutu og Eidanger.

Foto: nils martin brandvik / nrk

– Hvis vi nå sender signaler om at telemarkinger kan kjøre lokaltog til Larvik, da vil det ikke bli prioritert å kjøre regiontog helt til Skien.

Gry Anette Rekanes Amundsen

Frp-politiker Gry Anette Rekanes Amundsen mener Ap-politiker Robin Kåss er på feil spor når det gjelder Bratsbergbanen.

Foto: Roald Marker / NRK

Det sier fylkespolitiker for Frp Gry-Anette Rekanes Amundsen. Denne uken ble det, i Hovedutvalg for Samferdsel i Telemark fylkeskommune, foreslått at Bratsbergbanen skal gå helt til Larvik når Eidangerparsellen åpner høsten 2018.

Eidangerparsellen er jernbanestrekningen mellom Porsgrunn og Larvik, som vil sikre dobbeltspor mellom de to byene og en reisetid på 12 minutter.

Men forslaget falt ikke i god jord hos Rekanes Amundsen, som mener forslaget er ødeleggende for Intercitytog til Skien.

– Vi vil ikke at regiontogene skal stoppe i Larvik, vi vil at de skal gå helt til Skien. Også med tanke på fremtidig Intercity-utbygging. Da vil jeg heller at det skal gå regiontog mellom Larvik og Porsgrunn og at folk tar lokaltog til Notodden, sier Rekanes Amundsen.

Bratsbergbanen toget ankommer Porsgrunn

Bratsbergbanen har forbindelse med Vestfoldbanen, Brevikbanen og Sørlandsbanen. Her ankommer toget Porsgrunn.

Foto: Lars Hansen / NRK

– Vil gi et bedre tilbud

Frp-politikeren møter imidlertid motstand fra ordfører i Porsgrunn, og Ap-politiker, Robin Kåss. Han vil at Bratsbergbanen skal få endestasjon i Larvik, og mener det vil gi et bedre togtilbud til både telemarkinger og vestfoldinger.

Robin Kåss

Ordfører i Porsgrunn, Robin Kåss (Ap), mener blant annet pendlere og mennesker tilknyttet Høgskolen i Sørøst-Norge vil dra nytte av en forlengelse av Bratsbergbanen.

Foto: Britt Boyesen / NRK

– For meg er det veldig underlig at noen politikere i Telemark klarer å være imot det å forbedre togtilbudet for våre innbyggere, sier han.

Rekanes Amundsen sier hun vil ha Intercitytogene helt til Skien. Hvorfor vil ikke du det?

– Jeg vil det. Men enn så lenge får vi et dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn, men ikke videre til Tønsberg. Det begrenser antall Intercitytog vi kan ha, og da er det lurt at Bratsbergbanen går de siste minuttene ut til Larvik, sier Kåss.

Et villspor kritiserer Rekanes Amundsen, som håper Arbeiderpartiet legger tanken fra seg før behandlingen av Nasjonal Transportplan.

– Jeg vil at vi skal kjøre så mange tog og så gode tog som mulig på strekningen. Regiontogene går raskere og har større kapasitet enn lokaltogene på Bratsbergbanen har, sier hun.

  • Vogntog sklidd av vegen på E134

    Eit vogntog har i natt sklidd av vegen på E134 ved Hjartsjåvatn i Hjartdal. Det vil ta noko tid i forbindelse med berging av denne, melder politiet. Det blir lysregulering på staden.

  • Kjørte ut sør for Valebø

    En bil er kjørt i grøfta like sør for Valebø. Det gikk bra med sjåføren, som forteller at det var glatt og at han skled rett i grøfta. Bergingsbil er på vei til stedet.

    Bil i grøfta
    Foto: Lars Tore Endresen / NRK
  • Skuffa over leiing i KrF

    Fylkesvaraordførar, Hans Edvard Askjer i KrF, er skuffa over den sentrale leiinga i partiet som har sagt nei til å gjere om på regionreforma. Han oppmodar partileiinga om å stille stortingsgruppa fritt, slik at dei som vil får høve til å røyste mot reforma.

    Hans Edvard Askjer
    Foto: Anne Lognvik / NRK