SE OGSÅ: |
ALT OM: |
750.000 kroner fra Riksantikvaren til nytt dekk på fergen Storegut, det er alt Stiftelsen Rjukanbanen har av inntekter i inneværende år.
Stiftelsen har ikke lenger råd til å forvalte banen på tilfredsstillende vis, og Tallakstad vil søke Fylkesmannen om å få oppløse stiftelsen.
- Det betyr at drømmen om turistdrift på Rjukanbanen og Tinnsjøen er begravet, sier Tallakstad.
Hverken Telemark fylkeskommune eller kommunene Tinn og Notodden vil bruke mer penger Rjukanbanen, og nå satser Tallakstad på å få inn Staten som medeier.
Styrelederen mener at veien å gå er å oppløse stiftelsen, og danne et nytt selskap med flere eiere.
Deretter må alle krefter settes inn på å overbevise Staten, Jernbaneverket og Riksantikvaren om hvor viktig det er å bevare Rjukanbanen, som et industrihistorisk kulturminne.
- Og når vi har kommet inn på Statsbudsjettet, bør vi kunne samarbeide videre med Industrimuseet på Vemork, sier Finn Tallakstad.