Underdirektør ved Fylkesmannen i Telemark, Merethe Solstad, er bekymret for utviklingen. Hun sier tendensen er den samme for de fleste fylkene i landet.
– Vi tror at dette skyldes at en mye større søkergruppe oppsøker NAV-kontorene, så vi blir bekymret når det øker.
Det ble nesten 40 flere klager på sosiale tjenester hos NAV i fjor. I 2013 fikk 31 prosent av klagerne medhold. Året etter var det bare 21 prosent som fikk medhold i klagene sine.
Både Fylkesmannen og NAV mener det er viktig at folk klager, men frykter at klagene er et uttrykk for at det er blitt tyngre for mange å håndtere de daglige utfordringene.
Dyrere å leve
NAV-direktør i Telemark, Terje Tønnessen, sier NAV-kontorene omkring i fylket rapporterer om at de får flere henvendelser om hverdagslige utgifter.
– For noen er det blitt dyrere å bo, det er blitt dyrere å kjøpe mat, de faste utgiftene øker, strømprisene varierer. Dette gjør at det blir vanskelig å planlegge fremtida for enkelte personer, sier han.
Fylkesmannen kommer nå til å se nærmere på årsakene til klagene på NAV-tjenestene. Merethe Solstad tror klagene er et symptom på en negativ utvikling i samfunnet.
– Jeg tror det skyldes en økende arbeidsledighet og økte vanskeligheter for den mest sårbare brukergruppa hos oss.