Hopp til innhold

Fasttelefon er ut

Stadig flere kvitter seg med hjemmetelefonen. I stedet bruker de bare mobiltelefon.

Kutter fasttelefonen
Foto: Tom Andersen / NRK

I 2005 hadde 1,5 millioner fasttelefon her i landet. På fire år har 400.000 kunder sagt opp den tradisjonelle hjemmetelefonen.

For å holde på kundene, tilbyr nå Telenor nå spesialtilpassede abonnementer.

Fjerner ikke fasttelefonen

Per Aril Meling, informasjonssjef Telenor

Per Aril Meling, informasjonssjef Telenor.

Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

Telenor har satt i gang en offensiv og tilbyr folk som ringer lite billigere abonnementer på fasttelefon.

- Vi har sett nærmere på telefonvanene som folk har og ringer opp de som har et ugunstig ringemønster i forhold til det de betaler. De får da et abonnement som er mer tilpasset deres ringemønster, sier informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor.

Det er ingen planer om å fjerne fasttelefoni.

- Hvor lang tid fasttelefonen lever, er vanskelig å si. De som er over 50 bruker fortsatt fasttelefon. Men vi ser jo at ungdommene mer og mer går over til mobiltelefon. Det er nok i hvert fall en generasjon til før fasttelefonen er borte, sier Meling.

- Vi blir vant til det

- Dette har med teknologi, tilgang og pris å gjøre. Når man først har blitt vant til å være mobil, hvem har da lyst til å dra hjem for å få snakket med noen, når man kan snakke med dem hvor som helst, sier trendforsker Michelle Orme.

Orme har blant annet spesialisert seg på trender, teknologi og kulturforståelse. Hun mener at det er sammensatte årsaker til at fasttelefonen er på vei ut.

- For de unge er ikke en mobil bare en mobil, det har nesten blitt en sånn kamerat nr.2, som er med dem helt fra de tidlige barneår, og da inngår det som en del av deres kommunikasjonsplattform, rett og slett.

Hvilken betydning har det for måten vi kommuniserer på?

- Vi blir jo mer tilgjengelige hele tiden. Noe jeg synes er interessant er at fasttelefonen var en tilgang til en adresse, til en familie, til et sted, mens mobilen har blitt veldig personlig. Noen har vanskelig for å ringe folk på mobilen hvis det er litt for tidlig eller for sent, mens andre tolker det på en annen måte og mener at en person skal være tilgjengelig nesten døgnet rundt, sier trendforskeren.

Vanene endrer seg

Ifølge Orme sliter arbeidslivet ofte med at noen yngre kan ha vanskeligheter med å holde avtaler, og mener at dette kan ha med den mobile hverdagen å gjøre.

- De tenker at vi avtaler ting underveis, eller tekstes etterhvert, eller sender en tekstmelding når de er ti minutter for sene. Det kunne vi jo ikke gjøre før, når vi bare hadde fasttelefon. Hvis vi før hadde avtale om å møtes om en halvtime, så måtte vi møte opp da, forklarer Orme.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark