Falske kjørelærere tjente millioner

Sensorer ble sykmeldte etter farlige oppkjøringer. Nå har en regelendring stoppet de falske kjørelærerne.

Trafikkskole

FARLIGE OPPKJØRINGER: Sensorer opplevde at kandidatene på oppkjøringen kjørte opp på gangveier og ut i grøfta.

Foto: Knut Opeide / Statens vegvesen

Falske kjørelærere skapte i flere år kaos ved norske trafikkstasjoner. Verst var det på Notodden der de falske kjørelærerne tjente rundt 10 millioner kroner på ulovlige oppkjøringer.

Kandidater fra hele Sør-Norge

I løpet av noen få år ble det bestilt flere tusen førerprøver på Notodden fra privatskoler over hele Sør-Norge. Det skapte lange køer og et hardt arbeidspress for sensorene på trafikkstasjonen. På noen av oppkjøringene kjørte kandidatene i feil kjøreretning, opp på gangveier og til og med ut i grøfta.

Kandidatene hadde ofte bakgrunn fra Afrika og Midtøsten, og strykprosenten var på over 70 prosent. Dermed kunne de falske kjørelærerne i mange tilfeller ta betalt for enda en ny oppkjøring. Leder ved Notodden trafikkstasjon, Tor Skilbred, sier at det var et miljø som vokste og som drev i stor stil.

– Vi var plaget av denne virksomheten. Da jeg startet her for tre år siden var det minst 14 slike gamle kjøreskolebiler som jevnlig kom med kandidater fra ulike steder. Det var flere fra Notodden, og noen var fra Ulefoss, Skien, Hamar, Horten, Grimstad, Arendal og Drammen.

På ett år ble over 200 oppkjøringer avbrutt på grunn av farlige situasjoner

Stasjonssjef, Notodden trafikkstasjon

Kjørte opp med privatbiler

De falske kjørelærerne kjøpte seg gamle kjøreskolebiler med dobbelt pedalsett, som kandidatene deres brukte under oppkjøringen.

– Vi opplevde at de kjørte etter oss på oppkjøringer for å lære seg rutene. Kjøreopplæringen ble ikke registrert eller skattet for, men det var vanskelig for oss å stoppe dem.

Tor Skilbred

VAR PLAGET AV FALSKE KJØRELÆRERE: Kandidatene kom på oppkjøringen med en godkjent kjøreskolebil og tok oppkjøringen i privat regi, forteller Tor Skilbred, leder ved Notodden trafikkstasjon.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Problemet er løst

Sensorene som ble sykemeldt er tilbake på jobb på Notodden trafikkstasjon, der de nå er kvitt problemene knyttet til falske kjørelærere. En regelendring fra 1. juli gjør at alle biler som skal brukes til oppkjøring må være registrert ved en godkjent kjøreskole. Det holder ikke lenger å komme med en privat bil med to pedalsett.

– Ved hjelp av denne regelen har vi tatt bort markedet for pirater som tjener penger på praktisk prøve rundt om i landet, sier Dag Terje Langnes til Statens vegvesens egne nettsider. Han er leder av trafikantseksjonen i Vegdirektoratet.

– Erfaringene fra Notodden og andre steder viser at dette har fungert, sier Langnes.

Den falske kjøreopplæringen har ingen full kontroll over, men mye tyder på at det var oppkjøringen som var den store inntektskilden for de falske kjørelærerne. Tidligere kunne de ta flere tusen kroner for en rask prøvetur og for utleie av bilen. Nå må kandidatene leie bil av en kjøreskole, som kan kvalitetssikre kandidatene før oppkjøringen.

– Det er nok mange som har blitt lurt til å tro på en rask og billig løsning for å få førerkort, men de fleste har blitt skuffet. Regelendringen fungerer og vi er nå tilbake i normal drift, sier Tor Skilbred.