Hopp til innhold

Endelig sykler han lovlig

OSLO/LILLESTRØM (NRK): Espen Johansen kjøpte elektrisk sparkesykkel i fjor sommer. Nå har han tenkt å kjøpe en til kjæresten også.

Espen Johansen på elektrisk sparkesykkel

Espen Johansen har kjørt 60 mil på elektrisk sparkesykkel

Foto: Thor Øistein Eriksen / NRK

I april ble elektriske sparkesykler gjort lovlige her i landet. Forhandlerne håper og tror at salget kommer til å ta av i sommer

– Den kosta 10.000 kroner. Jeg tenkte at det var mye penger, men har ikke angret en dag, forteller Espen Johansen fra Grünerløkka i Oslo.

Han har brukt sparkesykkelen både på kveldstid og fram og tilbake til jobb. Han har passet på å holde fartsgrensa på 20 kilometer i timen.

Det er også den hastigheten som samferdselsmyndighetene har satt som en maksfart på elektriske sparkesykler.

Ingen aldersgrense

En forskriftsendring i april sidestiller elektriske sparkesykler og andre såkalte ståhjulinger med sykler (og elsykler). Dette gjør at du fullt lovlig kan kjøpe og bruke elektriske sparkesykler på samme områder som du kan bruke sykkel.

Også aldersgrensen på 16 år for disse syklene er opphevet. Og det betyr at hvem som helst kan bruke dem.

Hulda Tronstad, rådgiver Norsk elbilforening

Hulda Tronstad, rådgiver Norsk elbilforening

Foto: privat

Syklene er programmert til en makshastighet på 20 km/t fra importøren. I likhet med mopeder er det enkelt å øke hastigheten, men det er ulovlig og du risikerer bøter.

Den norske elbilforeningen er glad for at alle nå kan sparke seg fram på disse syklene.

Rådgiver Hulda Tronstad i elbilforeningen synes det er flott med alle kjøretøy som reduserer forurensning fra veitrafikken.

– El-sparkesykkelen er et fantastisk kjøretøy for å komme seg fram i trafikken, sier hun.

Salget firedoblet

– Sparkesykler har jo stort sett vært forbeholdt ungdom, men med en motor er de også interessante for godt voksne, som erstatning for andre framkomstmidler. Og når du for eksempel er framme på jobb kan du slå den sammen og ta den med inn på kontoret fordi den tar så lite plass, sier hun.

Tom Melby i Epletom på Lillestrøm har i et par år importert slike sykler fra Tyskland. Men det er først de siste tre ukene salget har tatt av, etter at regelendringene kom den 9. april.

Tom Melby importerer elektriske sparkesykler

Tom Melby importerer elektriske sparkesykler

Foto: Thor Øistein Eriksen / nrk

Salget er firedoblet og jeg tror og håper at denne sommeren blir det store gjennombruddet for sykkelen, sier han.