Hopp til innhold

Elever mister trolig togtilbud

Skoleelever som pendler fra Drangedal til de videregående skolene Søve, Lunde og Bø kan miste sin faste togavgang. Rektorene frykter at nye ruter vil gjøre skolene mindre attraktive for nye søkere.

Siri Øygarden Nordbø

Elev på Bø videregående skole, Siri Øygarden Nordbø er en av dem som vil bli berørt av ruteendringene.

Foto: Susanne Flølo / NRK

NSBs forslag for å øke frekvensen på Sørlandsbanen er nå ute til høring i Telemark fylkeskommune. Målet er å doble antall avganger og styrke togtilbudet, men for videregående-elever som pendler fra Drangedal til Søve, Lunde og Bø er det dårlig nyheter.

– Jeg synes det er veldig dumt, for vi som skal til Bø og Lunde må stå opp mye tidligere for å ta buss til skolen, så jeg håper de beholder avgangen. Nå tar det omtrent 35 minutter for meg med toget til Bø. Hvis jeg må ta buss tar det omtrent en time, sier Siri Øygarden Nordbø, som er én av elevene som blir berørt.

– Ekkel vei å kjøre

Også de andre Siri pendler sammen med har gitt uttrykk for at tog er mest ønskelig å ferdes med på denne strekningen.

– Jeg vet det er flere som er veldig glad for å ta tog istedenfor å ta buss, for det er en veldig ekkel vei å kjøre på. Fordelen med tog er at du kan sitte og slappe av og lese til prøve eller gjøre lekser, men over til Lunde er det veldig humpete og svingete, så det er veldig mye greiere med toget, sier Øygarden Nordbø.

Rektorene på Bø og Lunde og Søve videregående er bekymret for at elevene vil velge vekk skolene på grunn av ugunstige reiseforhold.

Les også:

Frykter færre søkere

Jon Helge Bergane

– Det er veldig mange hensyn som skal tas, men det er klart at for oss og elevene er det jo veldig uheldig, sier rektor på Bø videregående Jon Helge Bergane.

Foto: Grete Ingebjørg Berge / NRK

– Bø videregående har i snitt 8–10 elever på hvert trinn som pendler fra Drangedal. Alle endinger som går i negativ retning kan bety at søkningen blir redusert, sier rektor Jon Helge Bergane.

Han får støtte fra rektor Terje Kristoffersen på Lunde og Søve vgs.

Terje Kristoffersen

Terje Kristoffersen, rektor på Lunde og Søve videregående frykter at ugunstige reisetider kan skremme bort søkere.

Foto: Grete Ingebjørg Berge / NRK

– Det er det alltid en frykt for. Drangedal er en kommune der de kan søke seg inn mot begge inntaksområdene, og hvis transport- og pendlemuligheter forringes inn mot Midt-Telemark så er det jo tenkelig at de for eksempel søker seg mot Grenland isteden, sier Kristoffersen.

Til tross for at det går mot et mindre gunstig transporttilbud for elevene fra Drangedal, og rektorene frykter frafall, har i hvert fall ikke Siri Øygarden Nordbø vurdert noen annen skole.

– Nei, for jeg måtte stått opp like tidlig dersom jeg skulle gått på skole i Skien. Dessuten har jeg jo allerede gått her et år, så jeg ønsker å fortsette.

– Har du vurdert å flytte på hybel i Bø?

– Ikke slik som det er nå i hvert fall. Det går veldig fint med avstand og tid, men det blir nok ikke helt det samme dersom jeg må ta buss. Jeg har ikke rukket å tenke så mye på det enda heller, sier hun.

Hilde Andersen, rådgiver for Kollektivtransport og vei i Telemark fylkeskommune, forstår frustrasjonen, men påpeker at togtilbudet som vil dobles fra fire til åtte daglige avganger på Sørlandsbanen, vil være positivt for de aller fleste.

– Det er tross alt et regionalt togtilbud også, fra Stavanger til Oslo, i tillegg til at det har fungert som et "skoletog" i Telemark. Ideelt sett skulle vi hatt et togtilbud som dekket alle behov, men det har vist seg at det ikke er fysisk mulig. Det har med materiell og spor å gjøre. Det er de tilbakemeldingene vi har fått fra NSB, sier Andersen.

Kolliderende hensyn

Rektorene Kristoffersen og Bergane har også forståelse for at det dreier seg om en omstilling som for mange har vært ønskelig lenge.

– Vi får være ærlige å si at når NSB lager et ruteoppsett for strekningen Stavanger – Oslo, så er nok det med Lunde og Bø en detalj. Dessuten har jo dette vært ønskelig blant politikerne også over lang tid.

– Her står vi jo litt i spennet mellom togmuligheter inn til Oslo for næringsliv og andre passasjerer, og et voldsomt system med tog- og bussruter som skal tilpasses. Så vi må forsøke å være smidige i forhold til å finne gode løsninger både for elever og andre reisende, sier Kristoffersen.

– Vi har hatt et veldig godt tilbud på morgenen, og det nye forslaget i forhold til tog er betydelig dårligere. Et alternativ vil jo være å ta buss, og det er klart det er negativt for oss at transportmulighetene til elevene blir dårligere, avslutter Bergane.

De nye avgangene vil trolig bli iverksatt i desember i år.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark