Oslo kommune vil ikke fornye el-bilavtalen med Miljøbil Grenland
Oslo kommune skal fortsatt kjøre miljøvennlige biler, men el-bilene fra Miljøbil Grenland var rett og slett for dårlige. Det sier miljøvernleder i Oslo kommune, Guttorm Grunt.
- For mange har erfaringer med at bilene ikke holder de kjøredistansene som er lovet, og dette gjelder særlig på vinterstid. Da må man bruke strøm fra batteriet til å varme opp kupèen, sier Grunt.
Da blir det lite strøm igjen til å drive bilen fremover, og det har vært et stort problem, forteller Grunt.
Innrømmer problem
Bjørn Nenseth er markedssjef i Miljøbil Grenland i Porsgrunn, og han innrømmer at bilene ikke holder mål.
For mange har erfaringer med at el-bilene ikke holder mål
- Ja, de går som de andre elektriske bilene. I 60-80 kilometer. Vårt problem var at vi ble forespeilet av leverandør at den skulle gå i 100 kilometer, og det gjør den altså ikke, sier Nenseth.
- Villedende reklame med andre ord, og tatt med buksa nede?
- Tatt med buksa nede ja. Men den står i konkurranseforhold til andre biler av denne typen på markedet, påpeker markedssjefen.
Ikke alle som har el-biler i dag er misfornøyde
Aksepterer oppsigelse
- Så Oslo kommune som nå vil ut på markedet for å finne andre el-biler, de får ikke noe bedre enn det dere kan tilby?
- Det er den type el-bil som eksisterer på markedet i dag, som går 60-80 kilometer, og den konkurransen har vi tenkt til å være med på videre, sier Nenseth.
Vi må akseptere at Oslo kommune sier opp avtalen, men vi hiver oss på i en ny konkurranse forteller Nenseth.
- Men hva vil du si til Oslo kommune?
- Det er ikke sånn at alle som har disse bilene pr. dags dato er misfornøyde. Det er ikke noe dramatikk i dette, annet enn at avtalen har gått ut og den har ikke blitt fornyet, sier markedssjefen.