NRK Meny
Normal

Vil ha eget sertifikat for raske båter

Redningselskapet vil at båtførere som kjører fort skal ha eget sertifikat og får støtte i båtbransjen.

Nordkapp 605

Når båtene går over 35 knop blir det å kjøre båt svært alvorlig sier Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Foto: Nordkapp Boats

– Myndighetene bør innføre et eget båtsertifikat for hurtiggående båter så raskt som mulig, sier Frode Pedersen som er informasjonssjef i Redningsselskapet.

Les også: Nå blir båtmotorer billigere

Fjerning av Hestekrefter-avgiften på båtmotorer vil gjøre det mer attraktivt å kjøpe større og kraftige motorer.

Illustrasjonsfoto båt

Fordi båtmotoravgiften er en fast avgift pr. hk, blir avgiftene større jo flere hestekrefter båten har. Eksempelvis får en påhengsmotor på 25 hestekrefter i overkant av 5000 kroner i lavere avgift.

Foto: Rainer Prang / NRK

Hva mener du? Er dette en god idé? Diskuter nederst i artikkelen.

Tror ikke det vil bli flere ulykker

– Vi har vært tilhengere av bedre utdanning på sjøen også før denne avgiften ble fjernet, så vi mener det nå er grunnlag for å skjerpe det kravet enda mer, sier Pedersen.

Redningsselskapet tror ikke avgiftsfjerningen vil føre til flere ulykker og villmannskjøring, men de mener det er viktig at folk har opplæring også utover båtførerprøven.

Stasjonssjef Tor Egil Syvertsen ved Grenland politistasjon mener imidlertid at den bortfalne avgiften ikke vil få store konsekvenser for salget av nye båter med mange hestekrefter.

De som har båtførerbevis må innrette seg etter reglene som gjelder på sjøen både når det gjelder fart og kjøring i ruspåvirka tilstand, sier Syvertsen.

Alvorlig over 35 knop

I Sverige har man allerede en ekstra utdanning, som også inneholder praktisk opplæring. Der har Frode Pedersen vært på besøk for å skaffe seg erfaringer om hvordan man kan gjøre dette også i Norge.

– Det vi lærte der handlet om kjøring i høy hastighet på kveldstid, navigere etter fyr, lykter og så videre, og vi lærte om å kjøre båt i bølger. Vi lære om hvordan båten oppfører seg når den går over 35 knop. Da er det ganske alvorlig å kjøre båt.

Frode Pedersen, redningsselskapet

Frode Pedersen vil skjerpe kravene til båtførere som kjører fort.

Foto: Redningsselskapet

I Sverige må båtførere som skal føre hurtige båter som kan gå fortere enn 35 knop gjennomføre en godkjent utdanning. Og går båten fortere enn 45 knop blir kravet til godkjent utdanning skjerpet.

Båtbransjen støtter redningsselskapet

Firmaet Thor R. Nilsen i Bamble selger store båter som går mellom 30 og 40 knop.

– Jeg synes 35 knop kan være en grense. Men jeg synes det burde være en grense på 15 knop også. For når en båt begynner å plane endrer den karakter fullstendig i måten den manøvrerer på, sier Nilsen.

Han sier at mange setter på autopiloten og stoler på elektronikken. Men når det skjer noe i høy fart, så skjer det fort. Og det kan være ubehagelig viss det er trangt farvann.

Nilsen mener det ideelt sett bør være et båtsertifikat for hurtiggående båter som går over 15 knop, og et sertifikat for båter som går hurtigere enn 45 knop.

Må lære av bilbransjen

Thor R. Nilsen savner bedre opplæring av båtførere på styringsregler og teknisk vedlikehold. Firmaet Thor R. Nilsen selger nye og brukte båter og har opplagsplass for båter på Skjerkøya i Bamble. Her er det båter i alle prisklasser fra 200.000 kroner til 25 millioner kroner.

– Veldig mange henter båten hos oss, bruker den hele sommeren og leverer den tilbake til oss uten å ha vært i maskinrommet i det hele tatt, sier Nilsen.

Han forteller at mange er flinke, men noen av dem som eier store dyre båter legger veldig mye av ansvaret på vedlikeholdet til dem. Nilsen mener dagens regelverk er for snilt og ønsker obligatorisk registrering av båter.

– Hvorfor kan ikke vi lære av bilbransjen som har drevet med dette i mange år.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Thor R. Nilsen, båtforhandler

Thor R. Nilsen mener båtførere av raske båter trenger mer utdanning, og bør ta en praktisk prøve på de kan føre båt.

Foto: Ragnar Lurås / NRK

Vil ha praktisk båtprøve

Han mener båtbransjen driver litt tilbakestående, slik det er i dag og bør få alt inn i et system med registrering av båter. Blant annet for at det skal bli lettere å spore opp tidligere eiere av båter.

– Verden i dag består av HMS-regler på alt. Men i båtbransjen sliter vi med at vi ikke har det, sier Nilsen.

Han mener båtfolket kan oppleve like mye frihet på sjøen likevel. Nilsen er fornøyd med opplæringen i styringsregler på sjøen, men savner mer teknisk opplæring.

– Og så skulle det vært en praktisk prøve, slik at folk kunne vise at de virkelig kan legge til med en båt. Vi har jo båter her som vi må legge med baugen ut når de skal hente de, ellers så kommer de ikke av gårde, sier Nilsen.

Det gjelder særlig for de med båter som er verdt mer enn ti millioner kroner.

Regjeringen vil ikke endre

Hoksrud

Bård Hoksrud sier regjeringen ikke har noen planer om strengere krav til båtførere.

Foto: Åserud, Lise / Scanpix

Det obligatoriske kravet til båtførerbevis gjelder for båtførere som er født fra og med 1. januar 1980 og senere. Det ble innført i 2010.

Det er nødvendig med et slikt bevis for å føre fritidsbåter med lengde over 8 meter eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter. Eldre personer anbefales også å ta prøven.

Det kreves ingen form for praksis i forbindelse med båtførerprøven eller for å få utstedt båtførerbevis.

– Regjeringen har ingen planer om å gjøre noen endringer i dette, sier statssekretær i Samferdsledepartement Bård Hoksrud.

Han sier at dette spørsmålet ikke er behandlet i regjeringserklæringen, og derfor har ikke regjeringen noen umiddelbare planer om å gjøre noen endringer på dette området.