SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Striden har nemlig ført til at utbygginga av en ny fire felts motorvei i søndre Vestfold kan bli utsatt til 2010.
Hans Hjerpekjøn.
Gruppelederen i Vestfold Arbeiderparti, Hans Hjerpekjøn vil ha omkamp i fylkestinget i august - med vedtak om at Vestfold sparer Telemark for en E 18-bom kloss inntil fylkesgrensa.
- Bakgrunnen er at både Storting og regjering ikke ser det som noen fordel at Vestfold har valgt en løsning med bompengefinansiering av E 18 gjennom Sør-Vestfold som innebærer at Telemark må betale en del av regninga uten at de får glede av vegen, sier Hjerpekjøn.
Høyre har skylda
Det er Høyre-ordførerne i Larvik, Sandefjord og Stokke som har skylda for at E 18-utbygginga fra Gulli og sørover mer eller mindre er strøket av kartet, mener gruppelederen i Vestfold Arbeiderparti.
Telemark kan få nye bomstasjoner.
De klarte å få flertallet i Vestfold fylkestinget til å gå inn for to bomstasjoner - der den ene skulle ligge ved veistasjonen på Solumsletta - like ved grensa til Telemark - like ved bomstasjonen på Lanner som nylig ble revet - og på en strekning som ikke skal bygges ut i denne omgang.
- Jeg mener dette er en gal strategi både etisk og moralsk, sier Hjerpekjøn.
Han viser til at også Vestfold ble grundig lei av å betale bompenger ved Lierbommen som gikk til utbygging i Drammensområdet.
Utsettelse
Fylkesordfører Andreas Kjær tar gjerne en ny diskusjon med Vestfold om bomstriden, men kan ikke dy seg for å minne naboene om at de har seg selv å takke for at det nå spøker for E 18-utbygging som også bilister fra Telemark ønsker seg.
- Jeg tror vi kan få en utsettelse fordi plasseringa av vegbommen i Sør-Vestfold er et dårlig prosjekt, både når det gjelder økonomi og tidspunkt for plassering av bommen, sier Kjær.