Gaustabanen ble bygget i 1958 for å frakte militært utstyr og folk opp til 1800 meters høyde på Gaustatoppen. Som militært transport-anlegg er den helt unik i verden.
Forsvaret nøler med å tillate åpning av Gaustabanen
Maskinene og vogn-understellet er identisk med den gamle Fløybanen i Bergen. Gaustabanen ble da også bygget for kommersiell drift i 1958, men så kom den kalde krigen og den kan se ut til å vare fortsatt i Forsvaret, for de militære sjefene er lite lystne på å avgradere en av de største militære hemmelighetene i Telemark.
Senest i går var det et møte mellom Tinn kommune og Forsvaret om planene for kommersiell prøvedrift neste år.
Tinn kommune har et eget selskap AS Gaustabanen som skal vekkes til live for å organisere turist-trafikken.
Ordfører i Tinn, Berit Stormoen, sier at hun er fornøyd med møtet med Forsvaret i går. Stormoen tror at det vil gå mot en positiv løsning.
- Det var et veldig positivt og konstruktivt møte som vi var fornøyd med, sier Stormoen.
Top secret
- Men fremdeles er det jo slik at Forsvaret ikke er helt klare for å åpne den hemmelighets-sekretessen ved denne banen?
- Nei de må sikkert vedta noe i den saken før banen kan åpnes. Sikkerhetsklareringen må nok oppheves, tror Stormoen.
Hun sier at deler av anlegget blir avlåst, og hun sier at det ikke er kommunens mening å bruke annet enn banen opp og tunnelen ut.
Kommunen og turist-utbyggerne på Rjukan har forpliktet seg til å dekke alle økonomiske utgifter ved driften av banen. Det store MEN i dette bildet er altså at klenodiet inne i fjellet fortsatt er top-secret.
Og Forsvaret har gitt klar beskjed om at dersom NATO bestemmer seg for å bygge en ny luftvernradar på Gaustatoppen så blir banen inne i fjellet uansett en forsvarshemmelighet i hele byggetiden.
For hemmelige radardeler kan ikke fraktes sammen med turister som ønsker den lettvinne veien opp på Telemarks høyeste fjelltopp.
Parallelt med dette vurderer militær-historikerne å frede hele bane-anlegget fordi det er eneste i sitt slag i verden.
Så dersom banen åpnes så kan det bli som museum i steden for moderne transport-tilbud til blaserte ski-turister.