Hopp til innhold

Dødsulykken på Rjukan: Har funnet feil på bilens bremser

Havarikommisjonen har funnet feil ved bremsene på veteranbilen som kjørte i en fjellvegg søndag. Fem personer mistet livet i ulykken.

Ulykkesbilen på Rjukan

VERST TENKELIG: En vennegjeng på fem personer omkom etter at veteranbilen fra 1959 (Cadillac Coupe de Ville, bildet) kjørte rett inn i en fjellvegg på Rjukan søndag.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Bilen, som var en amerikansk veteranbil fra 1959, var på vei ned fra Gaustablikk da den kjørte ut i den nederste av hårnålssvingene og rett inn i en fjellvegg.

– Foreløpige undersøkelser har påvist feil på bilens bremser. De tekniske undersøkelsene vil fortsette for å få et komplett bilde av bremsenes tilstand og hvordan dette påvirket sikkerheten på vei ned den bratte veien, skriver kommisjonen i en melding torsdag.

– Hva var feil med bremsene?

– Vi ønsker ikke å gi flere detaljer nå, sier William Bertheussen, som er direktør i Statens havarikommisjon for transport til NRK.

Fem personer omkom i ulykken, som skjedde søndag ettermiddag. Fire i vennegjengen var fra Kragerø, mens én bodde i Skien.

Fem omkom i trafikkulykke på Rjukan

Veteranbilen med de fem omkomne kjørte rett inn i fjellveggen på vei ned fra Gaustablikk ved Gaustatoppen.

Foto: Rjukan Arbeiderblad / NTB scanpix

– Kollisjonen var kraftig

I havarikommisjonens foreløpige undersøkelser kommer det også fram at strekningen før ulykkessvingen hadde ni prosent fall.

Det var den siste «hårnålsvingen» som vendte 180 grader på veien ned mot Rjukan.

– Bilen kjørte rett frem i svingen, og kolliderte med en fjellvegg til høyre for kurvens ytterkant. Kollisjonen var kraftig og fronten på bilen ble presset sammen i sammenstøtet med fjellveggen, står det.

Statens havarikommisjon for transport understreker at de vil fortsette å undersøke og kartlegge alle forhold rundt ulykken.

Bilen hadde ikke belter

Den foreløpige obduksjonsrapporten, som kom tirsdag denne uka, ga ikke noe svar på årsaken til ulykken.

Det har også kommet fram at ulykkesbilen ikke hadde bilbelter montert.

– Det er ingen krav om at bilen skulle ha bilbelter, og det var heller ikke montert belter i denne bilen. Generelt kan vi se at kravene til bilen er de som var gjeldende da bilen ble registrert, og denne bilen ble registrert i 1959, sier Kirsti Huserbråten, som er seniorrådgiver i Statens vegvesen.

Hun legger til at kravet om bilbelte gjelder biler som er registrert fra 1971.

Veide over to tonn

Politi og vegvesen satte straks i gang en stor og omfattende etterforskning etter ulykken. Mye er ennå uklart, men det var ikke synlige bremsespor på ulykkesstedet.

Ulykkesbilen veide 2,3 tonn i tillegg til de fem voksne passasjerene. Det viser den foreløpige ulykkesrapporten fra Statens vegvesen.

Ifølge rapporten hadde bilen én bremsekrets og kjørte rett fram i hårnålssvingen.

Bilulykke Rjukan

De omkomne blir kjørt bort fra ulykkesstedet søndag.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix