– Jeg har fått gebyr et par ganger. Da har jeg hengt litt med leppa, sier pasienten i 60-årene som venter på drosje utenfor Sykehuset Telemark.
Han har ikke kranglet på det, for han skjønner at det er andre som kunne ha fått avtalen på poliklinikken i stedet.
200.000 pasienter i Norge møtte ikke opp til avtalt tid på sykehuset i 2014. Kommunikasjonssjef Lars Kittilsen ser at gebyret som kom 1. januar 2015 har hatt effekt. Allikevel var det 10.000 pasienter i Skien som ikke ga beskjed tidsnok i fjor. I 2014 var det over 13.000 pasienter.
– De tar hensyn fordi de vet det er andre som kan få behandling. Pasientene sier ofte tidligere ifra enn før. Dermed kan sykehuset planlegge bedre og behandle flere.
Kittilsen mener de er fleksible. Bare halvparten av de 10.000 pasientene i fjor fikk gebyr.
– Gebyret er ikke innført for at vi skal bli uvenner med pasientene. Hvis vi får en god forklaring, hører vi på det de har å si.
Seks timer uten pasienter
Avdelingsoverlege Nina Holst på Betanien Hospital i Skien tar imot pasienter fra Telemark, Agder-fylkene og Oslo på øyeavdelinga. I fjor var det over 700 som ikke møtte til avtalt time.
– For et par måneder siden var det for eksempel to pasienter som ikke møtte. Vi hadde satt av tre timer til hver av dem. Det var tid andre kunne hatt nytte av.
Hun understreker at det er viktig å få beskjed i god tid. Leger og pasienter trenger tid til å forberede seg før en grå stæroperasjon eller annen behandling. Tallet på gebyr har gått ned med litt over 10 prosent fra 2014 til 2015.
Ved Sørlandet sykehus ble det i 2014 fakturert gebyr til 28.000 pasienter som ikke møtte til time. I 2015 var det en nedgang på hele 26 prosent til 20.800 fakturerte gebyr.
På Akershus universitetssykehus (Ahus) er det en nedgang på 20 prosent.
– Har mye å tenke på
Helse- og omsorgsdepartementet er fornøyd med effekten av det nye gebyret. Statssekretær Anne Grethe Erlandsen håper det vil redusere ventetida for mange.
– Dette er veldig gledelige resultater.
Samtidig peker hun på hvor viktig det er at pasientene får muligheten til å avbestille en time hvis det ikke passer.
Det hjelper å få en påminnelse på SMS. Sykehuset har blitt flink til det, forteller pasienten som har kjent det svi på pungen etter to gebyr.
– Det er fort gjort å glømme. Jeg har mye å tenke på, sier pasienten før han reiser hjem etter dagens behandling.