Folk er i disse dager inne på Altinn for å sjekke selvangivelsen sin, og det første man ofte undersøker er om man har fått igjen penger på skatten eller om man har gått på en smell.
Men det er også andre punkter man bør sjekke nøye. Elisabeth Fischer, avdelingsdirektør for veiledning i Skatt sør, kommer med noen punkter du bør være spesielt oppmerksom på når du går gjennom selvangivelsen steg for steg.
1. Sjekk om opplysningene er riktige
Sjekk at det du har fått i lønn, og det du har betalt i skatt, er riktig. Hvis du mottar pensjon eller uføretrygd, må du undersøke om beløpet som står oppført er riktig. Har du gjeld eller formue? Se om summen som er oppgitt stemmer. Trekk fra arbeidsgiver, Nav, banker og forsikringsselskaper skal være registrert på selvangivelsen hvis alt er i orden.
2. Gå gjennom fradragene
Dersom du har rett på fradrag, blir det ofte registrert automatisk. Det er uansett greit å sjekke om det er noe du har krav på som ikke har blitt registrert. Har du barn som er under 12 år? Er du medlem i en fagforening, eller har du store sykdomsutgifter? Da har du sannsynligvis rett på fradrag. Du kan sjekke om du har rett på fradrag ved å bruke fradragsveilederen til Skatteetaten.
3. Se om du har rett på pendlerstøtte
Pendlerutgifter er ikke noe som blir registrert automatisk, så det må man føre på selvangivelsen selv. Dette er et fradrag som kan være aktuelt for mange. Hvis du er pendler, kan du ha krav på fradrag for utgifter til kost, losji og reiser til og fra pendlerboligen. Sjekk om du kvalifiserer som pendler her.
4. Egne regler for enkeltmannsforetak
Når du driver egen næringsvirksomhet, må du alltid levere inn selvangivelsen. Det kan du enten gjøre elektronisk eller på papir. Sjekk at de riktige bilagene er lagt ved. Sjekk hvilke utgifter ditt enkeltpersonforetak kan ha krav på å fradragsføre i selvangivelsen eller næringsoppgaven ved å bruke fradragsveiviseren.
5. Retningslinjer for utleiebolig
Hvis du leier ut en mindre del av boligen din, er det som oftest skattefritt. Men bor du i en liten del av huset og leier ut den største delen, må du skatte av inntekten. Hvis du eier et ekstra hus og leier det ut, må du mest sannsynlig betale skatt av inntekten. Opplysningene om utleiebolig skal mest sannsynlig legges ved selvangivelsen i et eget skjema.
6. Regler for gaver og arv
Fra og med 1. januar 2014 ble arveavgiften fjernet. Gaver og arv du har fått i 2014 eller senere, trenger du ikke melde inn arvemelding eller gavemelding på.
Fristen for å levere selvangivelsen er 30. april. Er alle opplysninger i selvangivelsen din riktig, trenger du ikke å foreta deg noe. Da går alt automatisk, og du kan vente på skatteoppgjøret som kommer i juni.