Hopp til innhold

– Jeg kan forstå at kunden føler seg lurt

Intet er så norsk som Diplom Is, helt til du leser hva som står med liten skrift: Noen av sommerens iskalde fristelser er nemlig laget i utlandet. Redaktør i ukeavisen Ledelse advarer norske produsenter mot å klusse med kundenes oppfatning av merkevaren.

Diplom Is fra utlandet

Dette er to av iskremproduktene fra Diplom Is som produseres i utlandet. Den ene i Kroatia, den andre i Belgia.

Foto: Roald Marker / NRK

– Jeg satt sammen med ungene mine i godværet og vi koste oss med Royal Trippel. For moro skyld leste jeg innholdsfortegnelsen og der sto det: Produsert for Diplom Is i Kroatia.

Da iskunde Gudbrand Rognes kjøpte is fra Diplim Is, og leste den lille skriften på siden av pakningen, reagerte han av flere årsaker.

– For det første er Diplom Is en kjent norsk merkevare. I tillegg har det vært mye snakk om langreist og kortreist mat. Blant annet var det et sterkt fokus på den såkalte eksosskinka .

Fullverdig produkt

Da NRK tok kontakt med Eirik Kruse i Diplom Is var han ikke umiddelbart enig i sammenligningen med eksosskinka.

– Jeg skjønner tankegangen hans, men så vidt jeg husker ble skinka fraktet flere ganger gjennom Europa. Tross alt så frakter vi isen bare en gang til Norge.

Utover det forstår Kruse at kunden er skuffet.

– Det er leit at han reagerer slik. Men isen er laget med våre oppskrifter slik vi ville gjort det selv. Dette er et fullverdig Royalprodukt.

Diplomisfryser

En fryser full av Diplom Is inneholder ikke bare norskproduserte varer. Tre av disse er produsert i utlandet. Royal Trippel i Kroatia, Royal Bar i Belgia og Lollipop i Spania.

Foto: Roald Marker / NRK

Gudbrand Rognes mener likevel at bedriften burde ha opplyst om dette på en bedre måte enn med liten skrift.

– Jeg kan ikke huske at Diplom Is har gått ut offentlig med opplysninger om at noen av produktene er produsert i utlandet. Det betyr dessuten at det heller ikke er brukt norske råvarer i isen, mener han.

Diplom Is er helnorsk

Magne Lerø i ukeavisen Ledelse mener dette handler om flere ting. For det første forstår han godt at kunden føler seg lurt.

Magne Lerø

Det er viktig å være forsiktig slik at man ikke klusser med merkevaren. Diplom Is oppfattes som norsk og selger på det, sier Magne Lerø i ukeavisen Ledelse.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

– Jeg forstår at han blir overrasket og føler seg lurt, for er det noe som er helnorsk så er det Diplom Is.

Tror på myten

Den oppfatningen ble til på nittitallet da svenske isprodusenter ville inn på det norske markedet. Det ble en kortvarig krig som Diplom Is og andre norske isprodusenter vant. Og en myte ble skapt.

Les også: Hvem vil vel ha «margarin-is»?

– Isen vi spiser på 17. mai skal være norsk og laget av norske råvarer. Slik har det vært siden da, sier Lerø.

Flere produkter fra utlandet

Et tilfeldig dykk i en Diplom Is-fryser viser at to typer is i royal-serien er laget i utlandet. Den ene i Kroatia, den andre i Belgia. Eirik Kruse i Diplom Is forteller at de også produserer Lollipop i Spania. Forklaringen er enkel:

– Vi har ikke teknologi i våre anlegg til å produsere disse varene. Det vil heller ikke være lønnsomt å investere i slikt utstyr på kort sikt. Men målet vårt er at all produksjon skal skje i Norge, uten at jeg kan garantere det for all fremtid.

Royal trippel

Isen er merket etter gjeldende regler, men man må være varsom med kundenes tillit.

Foto: Roald Marker / NRK
Royal bar

Iskremen er ikke laget i Norge, men produsert på fabrikker i Belgia, Kroatia og Spania.

Foto: Roald Marker / NRK

Gudbrand Rognes har et forslag til hvordan Diplom Is burde løse dette.

– Is som er produsert i utlandet burde selges under andre merkenavn. Det som lages i Norge kan selges som Diplom Is. På den måten ville forbrukeren vite at isen han spiser ikke er fraktet verden rundt, sier han.

Vær varsom

Selv om Diplom Is ikke har gjort noe ulovlig, mener Magne Lerø at Diplom Is og andre produsenter med kjente merkenavn må være forsiktige.

– Det er svært viktig å lytte til kundene. Man må være varsom med å klusse til den oppfatningen kunden har av merkenavnet. Diplom Is lever faktisk av at kunden kjøper isen fordi den er god og for at det er et norsk produkt.

Les også: Siste året aller best for Diplom-Is i Brevik