Denne første virkedagen i det nye året er det først og fremst reklame som havner i postkassene til folk.
Postmann Verner Vestli kjører hver dag en stor rute i Porsgrunn med rundt 14–1500 postkasser. Den lille elbilen er godt lessa med reklame. Den har kapasitet til å ta med inntil 200 kilo med post, og denne dagen har han med 150 kilo bare med reklame.
– Det er spesielt mye i dag som det er et nytt år. Det er mye reklame, vanligvis er det kanskje bare halvparten, sier han.
13 stikk i hver kasse
Ifølge Posten Norge ble det i dag i gjennomsnitt lagt 13 reklameaviser i hver eneste postkasse her i landet. Unntaket er hvis man på forhånd har reservert seg mot uadressert reklame.
– Dette er en stor reklamedag i Posten. Virksomheter både nasjonalt og lokalt har salgskampanjer, og det blir distribuert langt mer reklame enn på en vanlig dag, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten Norge.
Hun mener postreklame har en god effekt, og at det er derfor virksomhetene fortsatt velger å nå kundene sine på denne måten.
Elektronikkselskapet Elkjøp alene sender i dag ut 1.157.000 kundeaviser med posten, opplyser Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonsansvarlig i Elkjøp Norge.
– Dette er et normalt opplag. Vi ser ikke behovet for å øke antall kundeaviser denne dagen.
Hun legger til at det er like viktig for Elkjøp å være godt synlige for kundene i januar som ellers i året, både i postkassene og digitalt.
Stadig flere sier nei
Stadig flere ønsker likevel å reservere seg mot mengdene med reklame. Postmann Verner Vestli opplever oftere at postkassene er påklistra merket «Nei takk til uadressert reklame».
Trekker man fra dem som ikke ønsker annet enn brev og aviser i kassa, skal han denne dagen levere ut reklame i rundt 700 postkasser.
– Jeg har ikke noe eksakt tall på hvor mange som har reservert seg, men det er nok rundt halvparten, og det har nok blitt noen flere, ja.