– Det er veldig lærerikt og morsomt. Jeg spiller det også hjemme, istedenfor andre spill, for da lærer jeg masse samtidig, sier Martin Tofsland, som går i 4. klasse ved Kjørbekkhøgda skole i Skien.
Elleve elever sitter klistret til skjermen med hodetelefoner på. Det er stille på datarommet, kun avbrutt av intense museklikk. Siden april har barneskolen i Telemark testet ut læringsspillet «Enki» sammen med 14 andre skoler på Østlandet.
– Vi vil gjerne spille det hver dag, men nå gjør vi det én gang i uka. Jeg spiller også mye hjemme, for det er så mange morsomme oppgaver, sier Kristine Brekke Larsen.
- Se TV-innslag om dataspillet i Supernytt (NRK Super)
– Elevene motiveres umiddelbart når vi sier at vi skal spille. Det er litt komisk, for de tror at de lurer oss når de får lov til å spille dataspill på skolen. Vi tenker motsatt, fordi vi klarer å lure inn mye fag i datatimene, sier kontaktlærer Ingelise Faremo.
Les også:
Læreren er «Big Brother»
Til sammen tusen elever fordelt på 15 barneskoler tester nå ut spillet. I skrivende stund er elever fra Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold, Telemark og Agder med i test- og brukerpanelet.
Fra før brukes flere spill i skolesammenheng, som Gyldendals «Salaby» og det norske mattespillet «DragonBox». Gründeren bak det nye læringsspillet er selv lærer, og kom på ideen fordi han mente dataspilltilbudet på skolene ikke var godt nok.
– Dette er unikt fordi det er laget spesielt for skolen. Elevene lager sin egen bruker, men spiller med hverandre. De løser oppgaver i matte, naturfag og engelsk, og all data lagres hos læreren. Læreren kan se hvor elevene er gode, og hvor de sliter, sier Steinar Aas i bedriften Asio.
Kontaktlærer Ingelise Faremo setter stor pris på å ha full oversikt.
– Det er spennende og nytt for oss lærere å bruke spill i undervisningen på denne måten. Det er et kjempegodt verktøy for meg å ha oversikt over alt elevene gjør, for det kan brukes for å gjøre elevene bedre, sier Faremo.
Les også:
For mye spill?
Det er ingen hemmelighet at mange barn bruker mye tid på dataspill og annen teknologi på fritida, men utvikleren bak skolespillet vil ikke si så mye om det temaet.
– Jeg synes ikke jeg skal si noe om hva som er riktig mengde spilletid. Vi vet at mange barn er glad i spill, og vi synes det er gøy om de kan bruke tid på spill hvor de også kan tilegne seg kunnskap, sier Steinar Aas.
Vibeke Guttormsgaard, som er rådgiver i senter for IKT i Utdanningen, sier at dataspill i skolen øker veldig.
– Vi kommer i kontakt med flere og flere skoler som ser potensialet i å bruke dataspill i undervisningen, men vi har ikke eksakte tall.
– Hva mener dere er positivt ved bruk av data i skolen?
– Dette er noe elevene er trygge på og behersker, også er det godt å kombinere det med nye faglige utfordringer. Data- og læringsspill er også motiverende, og mange tar med seg arbeidet hjem.
– Er det utelukkende positivt?
– Det må brukes på en god måte, og være et godt opplegg. Noen kan også bli veldig engasjerte, og interessen kan bikke over til å bli usunn, men det ser vi sjeldent i skolesammenheng.