Kraftige bølger og dårlig vær hindra lenseutlegginga av hensyn til liv og helse for mannskapet.
Dette er ett av hovedelementene i evalueringa mandag, da Interkommunalt Utvalg mot Akutt forurensing (IUA Telemark) holdt sitt første interne evalueringsmøte etter forliset av lasteskipet Full City utenfor Langesund 31. juli.
Fremdeles pågår opprydningsarbeidet langs strendene. Det populære friområdet Krogshavn har ennå merker etter oljesølet. Bare et steinkast unna møttes i dag ordførere, rådmenn, brannvesen og andre for å oppsummere hva som gikk rett og hva som gikk galt.
Kunne vært bedre
Det var særlig i startfasen mange mente det gikk tregt, blant annet med å få oljelensene på plass for å hindre at strendene ble griset til med olje.
Havnedirektør Finn Flogstad vil ikke kommentere dette så lenge evalueringa pågår, men han innrømmer at enkelte ting kunne vært gjort bedre.
- Vi hadde litt problemer de første timene ved at kontorfunksjonalitetene skulle fungere, men da prater vi om kun kort tid, sier Flogstad.
Vil se på nye metoder
Mange mener det var feil å avvise bruken av biologiske oljerensemidler, men nå vil varaordfører Andreas Kjær i Bamble vurdere disse metodene på nytt.
At ulykken skjedde på sommeren og ikke vinteren må betegnes som flaks.
- Opprenskingsarbeidet ville vært en mye større utfordring på ei tid med kuldegrader og mye ising, sier Kjær.