Hopp til innhold

Da du kunne ta toget fra Oslo til Kragerø

I år er det 90 år siden Kragerøbanen ble åpnet. 29 år etter at siste tog gikk, skal gamle bilder fra en stolt jernbanehistorie nå fram i lyset og nå ungdommen.

Kragerøbanen

TOG I KRAGERØ: Sørlandsbanen gikk tidligere helt inn i sentrum av kystbyen.

Foto: privat

I et redigeringsrom i Porsgrunn sitter filmprodusent Bjørn Bremdal og lokalhistoriker Roy Isnes og ser på gamle bilder.

For å lære dagens ungdom om jernbanehistorien skal de lage en film med nostalgiske bilder med gamle tog i kystbyen.

Bjørn Bremdal, filmprodusent AV-Team

Filmprodusent Bjørn Bremdal i AV-Team tror aldri banen hadde blitt lagt ned i dag.

Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

– Jeg ønsker jo å fortelle historien om Kragerøbanen og hvorfor den ble nedlagt. Ville den blitt nedlagt i dag hvis den hadde eksistert? spør Bjørn Bremdal.

Stortinget vedtok i 1908 å bygge Sørlandsbanen videre fra Kongsberg til Neslandsvatn og Kragerø. Kragerø ble derfor Sørlandsbanens endepunkt de første årene. Arbeidene i marka på Kragerøbanen ble utført i begynnelsen av 20-årene.

Bremdal ønsker å se på Kragerøbanen med dagen øyne.

– Jeg ser en kommunikasjon som ikke var verdsatt den gangen. Da ville en ha bilen fram. I dag tror jeg vi hadde tenkt ganske annerledes.

– Hva mista vi da bilen fikk den siste tunnelen inn til Kragerø?

– Vi mista muligheten til å kunne ta toget helt fra Oslo til Kragerø, og i stedet fikk vi en masse eksos.

Kongelig åpning av Kragerøbanen

Kong Haakon og kronprins Olav var fremst blant gjestene under åpninga av banen i 1927.

Foto: privat

I flere år etter Kongebesøket var Kragerø endestasjon for Sørlandsbanen og damptogene rullet inn i bysenteret med passasjerer fra hovedstaden. Både passasjervogner og damplok var topp moderne.

– Ungdommen i dag kjenner jo ikke Kragerøbanen en gang, og her får de se dampen fra lokomotivet komme inn på stasjonen, og når vi sier dampen – hva er nå det, lurer de, sier Bjørn Bremdal.

Kragerøbanen med damplokomotiv

Damp fra lokomotivene var det første du så da toget kom i tidligere tider.

Foto: privat

Flere meter med snø

Før klimaendringene satte inn var det mye snø i Kragerø vinterstid. Noen år var det så mye snø at den store snøfreseren fra Bergensbanen ble sendt til kystbyen for å få fram folk og gods på nedsnødde skinner.

– Det er helt utrolig. På flere bilder er det flere meter med snø og de sleit med å holde sporet åpent. Den gangen hadde de store problemer med å kjøre bil helt ned til Kragerø midt på vinteren, sier Bremdal.

Kragerøbanen en snørik vinter

Snømengdene i Kragerø kunne tidligere være svært store.

Foto: privat

Men i 1988 var det slutt på jernbanedrifta, og nå - 90 år etter åpningen – har naturen tatt tilbake Kragerøbanen. Noen bruer er borte, men fortsatt er det mulig å tråkke på deler av strekningen med dresin.

– Drømmen er å ende opp med en film på rundt en halvtime og som kan brukes i skolene. Dette er historie som er viktig lokalkunnskap, sier Bjørn Bremdal.

Kragerøbanen med dresin

Nå må man bruke beina og tråkke rundt på en dresin dersom en skal farte på jernbanesporet i Kragerø.

Foto: Bjørn Bremdal / AV-Team