Hopp til innhold

Chartertogene «ingen» ville ha

Tog til Syden kunne kanskje kurert flyskam. For ti år siden var chartertog et tilbud i Norge, men nordmenn valgte likevel å fly.

Togtur

Chartertog til syden kom ikke for å bli i 2007.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Da reisebyrået TUI startet med 100 togreiser til Gardasjøen i 2007, var responsen på disse turene stor. Turene ble utsolgt på få timer.

Konseptet var et forsøk på å innføre mer miljøvennlige pakketurer til miljøbevisste passasjerer. Likevel tok det ikke mange år før tilbudet ble borte i Norge

– Vi tror ikke markedet var modent for chartertog den gangen, sier Anna Kiefer i TUI.

Tror folk er klare

Bare fire land i Europa har høyere flyandel enn Norge viser tall fra Eurostat. Togandelen i Norge er på fem prosent mot 11 prosent i Europa.

– Chartertog var et veldig bra initiativ, og noe vi gjerne skulle sett på skinnene nå. Det er utrolig synd at disse har forsvunnet, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender.

Hun tror chartertog kunne slått an dersom avgangene hadde vært godt tilrettelagt og prisene ikke hadde vært for stive.

– Tenk å kunne gå på toget i Oslo på ettermiddagen, spise middag på vei gjennom Sverige, sove godt, og så spise frokost neste morgen i Berlin eller Paris, sier Riise.

Hun opplever at stadig flere ønsker å ta tog istedenfor fly.

– Det er nok mange som har fått øyene opp etter FN-rapporten som sier at vi må halvere utslippene våre innen 11 år.

– Mange har jo også blitt engasjert i flyskambevegelsen, legger hun til.

Anja Bakken Riise er leder i Framtiden i våre hender

Leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, sier mange engasjerer seg i flyskambevegelsen, og at flere tenker annerledes når det gjelder reise i dag.

Foto: Selma Joner / NRK

Pris er viktig

Nordmenn bruker fly til 40 prosent av reiser med overnatting. Andelen er over dobbelt så høy som ellers i Europa.

Lise Lervåg og familien har lagt ferien til Polen i år. Da er det naturlig for dem å bruke fly som reisemetode.

Lervåg er usikker på om de ville byttet ut flyet med et chartertog.

– Det kommer an på hvor lang tid turen tar, og hvor komfortabelt det er, sier Lervåg.

Hun peker også på en slik togtur ikke må koste mer enn en flyreise. Det tror hun er viktig hvis man skal lokke nordmenn over på den mer miljøvennlige reisemetoden.

Familien Lervåg Malmedal

Familien Lervåg Malmedal er positive til chartertog hvis det ikke blir for dyrt og upraktisk.

Foto: Håkon Lie / NRK

Utelukker ikke comeback

Riise tror tiden er mer moden for chartertog nå.

– Vi vet mer om konsekvensene av å fly enn vi gjorde før, og flere ønsker å reise mer miljøvennlig. Kanskje tilbudet i 2007 ikke var godt nok med tanke på avganger, bekvemmelighet og pris, sier hun.

Ifølge kundesenteret til TUI er det per nå ingen etterspørsel etter charterturer med tog.

– Men det er noe vi ser på. Det som er veiledende for oss er etterspørselen fra kundene våre, og hva som er praktisk gjennomførbart, sier Kiefer.

Togpassasjer
Foto: Lars Tore Endresen / NRK