Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet på Stortinget, Terje Lien Aasland, sier at reisetiden mellom Oslo og Skien vil bli kortet mye ned.
– I 2030 snakker vi om at vi kan reise til Oslo på godt under to timer. Likevel vil vi allerede merke forskjell i 2018 når en ny strekning mellom Larvik og Grenland står ferdig med dobbeltspor, og med en toghastighet på rundt 250 kilometer i timen, sier han.
Aasland sier at det er forespeilet at det i 2023 kan være snakk om en reisetid på to timer og 11 minutter fra Skien til Oslo.
– I 2026 vil reisetiden være nede i rundt to timer. På denne tiden vil det også dukke opp muligheter for avganger hver halvtime fra Skien, og mobiliteten vil øke for folk, sier han.
- Les også:
- Les også:
– Dette er fantastisk
Fylkesordfører i Telemark, Terje Riis-Johansen er strålende fornøyd med dagens jernbanenyhet. Han sier man skal gå langt tilbake i tid for å finne en større milepæl.
– Dette er en stor dag for Telemark, jeg er veldig glad i dag. Dette har vi jobbet så lenge, og så mye for.
– Hva betyr dette for Telemark?
– Dette vil gjøre Telemark og Grenland til et mye mer attraktivt sted å bo. Dette betyr at vi kan ha felles bo- og arbeidsmarked. Det betyr at man kan bo i Drammen, og ha arbeid i Grenland. Alt dette henger sammen, og vil ha en kjempestor betydning, sier Riis-Johansen.
– Skyver det ut i tid
Stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet på Stortinget, Bård Hoksrud er glad for nyheten, men mener regjeringen kun skyver dobbeltsporet ut i tid.
– Det er vel og bra med en sluttdato for når dette skal stå ferdig, men tidligere har jo årstallet vært 2023. Nå er det utsatt til 2030, og i transportplanene står det at regjeringen har en ambisjon om å bli ferdige i 2030. Dermed kjøper de seg tid, og jeg synes dette er lite ambisiøst, sier Hoksrud.
Han sier han er trist på regjeringens vegne i dag.
– Jeg vil nok ikke sprette champagnen riktig enda, det hadde vært mulig å bygge dobbeltsporet raskere, sier han.
– Bør ikke klappe seg på magen
– Vi er fornøyde med en forpliktende tidsplan for utbygging av dobbeltspor på Østlandet, men Regjeringen må ikke klappe seg på magen og lene seg tilbake selv om tidsfristen er satt, sier leder i Natur og Ungdom, Silje Lundberg.
Hun sier de nå forventer at politikerne nedprioriterer andre prosjekter.
– Nå forventer vi at Jens, Livs Signe og Audun nedprioriterer store veiutbygginger på Østlandet, slik at man får en klimaeffekt fra jernbaneutbyggingen, sier Lundberg