Hopp til innhold

Til Oslo på under to timer innen 2030

Regjeringen går inn for å bygge dobbeltspor på Vestfoldbanen helt frem til Skien innen 2030. Det kommer frem i forslaget til Nasjonal Transportplan.

Dobbeltspor Barkåker-Tønsberg

Regjeringen har ambisjon om å ha dobbeltsporet mellom Skien og Oslo ferdig innen 2030.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet på Stortinget, Terje Lien Aasland, sier at reisetiden mellom Oslo og Skien vil bli kortet mye ned.

Terje Lien Aasland

– Dette er en stor dag for alle som er glad i jernbanen, sier Terje Lien Aasland, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet på Stortinget.

Foto: Knut Falch

– I 2030 snakker vi om at vi kan reise til Oslo på godt under to timer. Likevel vil vi allerede merke forskjell i 2018 når en ny strekning mellom Larvik og Grenland står ferdig med dobbeltspor, og med en toghastighet på rundt 250 kilometer i timen, sier han.

Aasland sier at det er forespeilet at det i 2023 kan være snakk om en reisetid på to timer og 11 minutter fra Skien til Oslo.

– I 2026 vil reisetiden være nede i rundt to timer. På denne tiden vil det også dukke opp muligheter for avganger hver halvtime fra Skien, og mobiliteten vil øke for folk, sier han.

Terje Riis-Johansen

Fylkesordfører i Telemark, Terje Riis-Johansen tok på seg et norgesslips i anledning dagen.

Foto: Ragnar Lurås / NRK

– Dette er fantastisk

Fylkesordfører i Telemark, Terje Riis-Johansen er strålende fornøyd med dagens jernbanenyhet. Han sier man skal gå langt tilbake i tid for å finne en større milepæl.

Dette er en stor dag for Telemark, jeg er veldig glad i dag. Dette har vi jobbet så lenge, og så mye for.

– Hva betyr dette for Telemark?

Dette vil gjøre Telemark og Grenland til et mye mer attraktivt sted å bo. Dette betyr at vi kan ha felles bo- og arbeidsmarked. Det betyr at man kan bo i Drammen, og ha arbeid i Grenland. Alt dette henger sammen, og vil ha en kjempestor betydning, sier Riis-Johansen.

– Skyver det ut i tid

Bård Hoksrud (FrP)

Bård Hoksrud, stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet på Stortinget, mener vi ikke bør sprette champagnen riktig enda.

Foto: Stortinget

Stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet på Stortinget, Bård Hoksrud er glad for nyheten, men mener regjeringen kun skyver dobbeltsporet ut i tid.

– Det er vel og bra med en sluttdato for når dette skal stå ferdig, men tidligere har jo årstallet vært 2023. Nå er det utsatt til 2030, og i transportplanene står det at regjeringen har en ambisjon om å bli ferdige i 2030. Dermed kjøper de seg tid, og jeg synes dette er lite ambisiøst, sier Hoksrud.

Han sier han er trist på regjeringens vegne i dag.

– Jeg vil nok ikke sprette champagnen riktig enda, det hadde vært mulig å bygge dobbeltsporet raskere, sier han.

– Bør ikke klappe seg på magen

Silje Lundberg

Leder i Natur og Ungdom, Silje Lundberg, mener at regjeringen ikke bør klappe seg på magen.

Foto: Jo Straube

– Vi er fornøyde med en forpliktende tidsplan for utbygging av dobbeltspor på Østlandet, men Regjeringen må ikke klappe seg på magen og lene seg tilbake selv om tidsfristen er satt, sier leder i Natur og Ungdom, Silje Lundberg.

Hun sier de nå forventer at politikerne nedprioriterer andre prosjekter.

– Nå forventer vi at Jens, Livs Signe og Audun nedprioriterer store veiutbygginger på Østlandet, slik at man får en klimaeffekt fra jernbaneutbyggingen, sier Lundberg

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark