Butikksjefen kastet ut kunde som hetset Erlend – får skryt av næringsministeren

Da Erlend Torp Helmersen ble dårlig behandlet av en kunde, ba butikksjef Øyvind Polsrød kvinnen om å forlate lokalet. Nå hylles de to kollegaene av kunder, ansatte og høytstående politikere.

Erlend Torp Helmersen, Torbjørn Røe Isaksen og butikksjef Øyvind Polsrød

GOD STEMNING: Torbjørn Røe Isaksen, Erlend Torp Helmersen og butikksjef Øyvind Polsrød i samtale på Meny Hovenga.

Foto: Nils Skumsvoll / NRK

Etter at historien ble kjent i Varden tidligere denne uka, har Erlend Torp Helmersen og butikken han jobber i fått mye oppmerksomhet.

– Det er fantastisk at vi har fått så mange positive tilbakemeldinger. Jeg er helt overveldet, sier butikksjefen.

Mente butikken ikke kunne ha «slike ansatte»

Det var torsdag forrige uke at Torp Helmersen ble tilsnakket av en kunde, som lurte på hvor hun kunne finne franske poteter.

Den pliktoppfyllende butikkansatte, som har jobbet på Meny Hovenga i Porsgrunn de siste tjue åra, førte henne til grønnsakavdelingen der de franske potetene ganske riktig ligger.

Det var imidlertid ikke den varianten kunden var ute etter. Hun skulle nemlig ha potetgull med salt og pepper, og dermed fikk den ansatte det glatte lag.

Det fant han seg ikke i. Torp Helmersen gikk strake veien til butikksjef Øyvind Polsrød for å melde fra.

Erlend Torp Helmersen og butikksjef Øyvind Polsrød

Erlend Torp Helmersen og butikksjef Øyvind Polsrød.

Foto: Nils Skumsvoll

Polsrød var allerede kjent med hendelsen, etter at andre kunder og ansatte hadde reagert.

Han tok umiddelbart kontakt med kunden, og spurte om hun kjente seg igjen i beskrivelsen av situasjonen.

Da hun svarte at de ikke kunne ha «slike ansatte» i butikken, måtte sjefen bli ekstra tydelig.

– Da ba jeg henne om å gå. Slike kunder trenger vi ikke.

Mye oppmerksomhet

Tilbakemeldingene etter hendelsen har vært mange, og torsdag fikk butikken besøk av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Ministeren ble vist rundt i butikken av hovedpersonen, som ikke har latt historien gå inn på seg.

– Jeg ble fly forbanna der og da, men er ikke lei meg, sier Torp Helmersen.

Næringsministeren tror det er flere grunner til at historier som dette treffer folk flest mitt i hjertet.

Erlend Torp Helmersen, Torbjørn Røe Isaksen

SELFIE TIL SJEFEN: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og Erlend Torp Helmersen sikrer en selfie de sender til statsminister Erna Solberg.

Foto: Nils Fridtjof Skumsvoll / NRK

– At folk skal ha fordommer mot folk med Downs Syndrom eller andre psykiske eller fysiske utfordringer, hører ikke noe sted hjemme, sier han.

– Jeg synes det var beintøft av både Erlend og butikksjefen som satte foten ned. Kunden har kanskje alltid rett, men den type holdninger skal ingen akseptere, legger han til.

Næringsministeren roser butikken for å ha mangfold i staben.

– Trist

Ups & Downs er en forening for familier til barn med Downs Syndrom i Norge.

Lokallagsleder i Telemark, Kari Beate Øverjordet, forteller at hendelsen ikke er unik, selv om det var mer vanlig tidligere.

Kari Beate Øverjordet, leder Ups & Downs i Porsgrunn

Kari Beate Øverjordet, Ups & Downs Telemark.

Foto: Nils Skumsvoll

– Vi opplever fortsatt situasjoner som dette med jevne mellomrom. Det er trist at man i 2019 ser at barn og voksne med Downs syndrom blir mobbet og utestengt, sier hun til NRK.

Øverjordet tror det handler mye om mangel på kunnskap og hvordan man skal opptre i møte med folk som er litt annerledes enn dem selv.

– Vi har en kjempeviktig jobb å gjøre alle sammen, så alle blir inkludert i samfunnet vårt.

Glad for å ha en jobb

Den trofaste kunden Bitten Madsen slår Erlend på skuldra når hun kommer forbi.

Erlend Torp Helmersen

Bitten Madsen synes det er flott at Erlend Torp Helmersen sørger for orden i nærbutikken hennes.

Foto: Nils Skumsvoll

– Erlend har jo full oversikt. Alle butikker skulle hatt en som han, mener hun.

Det er han for så vidt enig i.

– Livet hadde ikke vært det samme uten en jobb. Det er fantastisk å tjene sin egne penger, avslutter Erlend.