Bunader er tradisjon, kultur og identitet. Men den signaliserer noe mer. Attraktivitet. Det er noe kunstner Fanny Sophie Gjestland forsøker å vise i ett av sine verk.
– He, he, den heter bondeerotikk. Hun åpner to bunadsvesker som henger på brystpartiet. Her velter det erotiske frem, ler hun.
Veskene er fylt med rød fløyel og overlater lite til fantasien. Lenger ned henger det noe, strategisk plassert.
– Ja der henger dusken, sier hun.
Angår mange
Fanny Sophie Gjestland er kunstner og kurator for utstillingen. Hun har samlet arbeider fra 9 forskjellige kunstnere. Alle tolker bunadstradisjonene med ett skråblikk. Det passer perfekt i bunadsfylket Telemark, mener Ida Bringedal, leder for Telemark Kunstsenter.
– Siden vi er et bunadsfylke passer det godt å la publikum se hvordan samtidskunstnerne jobber med dette, sier hun.
Ifølge tall fra Norsk Flid har 70 prosent av alle norske kvinner en bunad. Derfor angår bunad mange.
– I bunaden ligger det lange tradisjoner, den forteller mye om norsk kultur og utstillingen kan kanskje gi svar på hvorfor så mange velger å gå med bunad, fortsetter Bringedal, selv eier av tre bunader.
Les også:
Smerte og status
De ni kunstnere stiller ut alt fra brosjer utformet som en gulrot, flatbanka søljer og store vevde tepper med strømpemønstre.
Men utstillingen handler også om smerte og lidelse. Et halssmykke designet av Fanny Sophie Gjestland har navnet "Culture Choker" (kulturkvæler). Det kan minne om en klave i to deler som er forbundet med et ullbånd. Det kan strammes!
– På innsiden er det en bolesølje. Når man strammer klaven, presser søljen seg inn i halsen og lager er avtrykk. Personen som bærer dette føler seg kvalt og får fysiske merker, forteller Gjestland.
– Er poenget å vise at bunad handler om smerte og lidelse?
– Ja, de er trange, varme og tunge, men gud så flott å gå med, sier Gjestland og smiler.
Ønsker mer blest
Her finner man også bolesøljer støpt i plast og bunadssko besatt med diamanter. Det er lett å tenke at utstillingen har som mål å provosere.
– Ja, jeg håper virkelig det, sier Ida Brignedal med en latter.
–Sånn kunne man ikke kledd seg i gamle dager. Det er altfor nakent, sier Borghild Helene Farstad da NRK viser henne bilder fra utstillingen.
– Men de gikk med dusker på bunaden da også, legger hun til.
Farstad er langt fra sint eller provosert. Hun driver en systue i Skien og kjenner svært god reglene for hva som er "lov" når det gjelder bunader. Hun har ikke noe imot at utstillingen kan skape mer blest om bunader.
– De må gjerne komme hit så skal jeg fortelle hvordan en bunad egentlig skal se ut, sier Farstad med et smil.