Bruker arven til barna på ny motor

Skips- og hotelleier Thor Halvorsen har allerede brukt mange millioner på å pusse opp MS Henrik Ibsen. Nå bruker han opp det som egentlig skulle være arven til barna på ny motor.

Tidlig i juni fikk Henrik Ibsen et motorhavari, og en redningsaksjonen måtte i gang. Det var brudd i en rådebolt på en stempelarm som førte til et totalt motorhavari for MS Henrik Ibsen like før høysesongen.

Nå var gode råd plutselig veldig dyre, for Halvorsen kunne ikke sette inn en hvilken som helst motor.

Thor Halvorsen

Thor Halvorsen, skipseier, gjør alt for å få Henrik Ibsen i rute igjen

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Du hører lyden. Den litt gammeldagse romlelyden på denne motoren, sier Thor Halvorsen, skips- og hotelleier.

Det er en saktegående motor. Den har maks 350 omdreininger. Og tomgangen er på 150 til 170 omdreininger.

– Den lager noe av dette miljøet som vi prøver å skape. Agathe Christies miljø fra viktoriatiden i England. For å gi denne elvedamperen den feelingen, må man ha en sånn motor, sier Halvorsen.

Bare fem av dem i verden

Det var nesten umulig å finne en tilsvarende motor. Tilfeldighetene gjorde at de fant en motor i Danmark.

Det var seks slike motorer igjen i verden, men siden en har gått i stykker, er det bare fem igjen.

En Burmeister & Wain Alpha mod 406 FLO modell 1956, stod i Goliath, en slepebåt i Danmark. MS Henrik Ibsen ble raskt tømt for alt løst inventar. Slept ned Telemarkskanalen og videre til Danmark så raskt som mulig.

Gamle Ibsen ble skjært opp

Hull i siden

Et 3 x 3 meter stort hull ble skjært opp for å ta og sette på plass motorene

Foto: Thor Halvorsen

Der ble gamle Ibsen skjært opp i siden. Den gamle motoren ble delt i deler og tatt ut. Deler fra den gamle og den nye motoren ble så satt sammen og montert tilbake i Ibsen. Det var en stor jobb.

– Det gir et perspektiv på hva som skal til for at denne båten skal vare i 100 år, sier Halvorsen.

Barnas arv

Halvorsen er overbevist om de må fortsette med konsepet med Telemarkskanalen, Henrik Ibsen og Dalen hotell. Selv om det har kostet mange penger.

– I og for seg så har det det. Jeg spøker med det. Det er mine barns arv som det her spises av, sier Thor Halvorsen.

Mistet 2500 passasjerer

Halvorsen er svært fornøyd med bookingsituasjonen selv om han mistet 2500 passasjerer.

De får det beste året noensinne selv om de har mistet en hel måned. Det er stor etterspørsel etter båtturer opp Telemarkskanalen.

Det gjelder å levere et produkt som folk etterspør og som de synes det er verdt å betale for. Vi kan ikke si at det vi tilbyr er en rimelig pakke.

– Båten er ekstremt dyr å holde og å kjøre, det samme med hotellet. Det viser seg at folk synes er gøy. Selv om det har kostet mye penger, så var vi nødt til å gjøre denne investeringen og fortsette dette konseptet, sier skips- og hotelleieren.

– I løpet av de neste 100 årene skal vi få igjen pengene, sier Halvorsen med en latter.

Klar for Dalen

I dag var skipskontrollen på besøk for å godkjenne skipet for passasjertrafikk, og det gikk bra.

Skipskontrollør Oddbjørn Sørensen gikk gjennom arbeidet som var gjort. Siden det var en identisk motor som var satt inn, gikk godkjenningen i orden. Et par småting, men det blir fikset i løpet av ettermiddagen.

Dermed er MS Henrik Ibsen nesten klar for å frakte 90 turister opp til Dalen fredag morgen klokken 08.00.

Mahogni, messing, krystall og plysj


En ordentlig rundvask må til etter Danmarksturen. Oljeflekker, skitt, sand og salt har trengt inn i hver eneste krok på skipet.

Se video fra da NRK besøkte Dalen og den stolte kanalbåteieren i fjor:

Video MS Henrik Ibsen i Vrangfoss sluser

Halvorsen og Ibsen