Hopp til innhold

Lærer bort MC-sikkerhet i gammel olivenlund

I 10 år har motorgale Algeir lært folk å bli bedre MC-førere. Flere hundre nordmenn har vært med på sikkerhetskursene hans i Spania.

Bli med på MC-tur i Spania

Her kan du bli med på trafikksikkerhetskurs

– Når du ser den venstresvingen der Karl Erik, hva tenker du da?

Går løypa

Det er tidlig mandag morgen i et lite skogholt, i en gammel olivenlund, på utsiden av Albir i Spania. På en sti gjennom skogen kommer en gjeng kledd i motorsykkelutstyr gående, snart skal de starte motorsyklene, men først skal kjøringen planlegges.

(Saken fortsetter under bildet)

MC-kjøring i Spania

Før kjøringen starter går deltagerne løypa for å planlegge. Først går deltagerne Tormod Korpås og Karl Erik Svanholm, med instruktør Algeir Thunshelle bakerst.

Foto: Eirik Haugen / NRK

– Jeg vil holde meg til høyre for å se hvordan bakken ser ut, kjøre lang ut og bruke et lavt gir, er svaret fra eleven, som knapt har kjørt motorsykkel de siste 20 årene. Nå skal kunnskapen friskes opp og dermed er han blant elevene fra Halden og Skien som følger opplæringen denne dagen.

Noen råd følger fra læreren før gruppa går videre til neste sving.

MC-sikkerhet i Spania

Algeir Thunshelle legger stor vekt på humør og kjøreglede på kursene som holdes i Spania.

Foto: Eirik Haugen / NRK

Tar permisjon

Dagens elever er bare noen av flere hundre som har fulgt kjørekursene til Algeir Thunshelle og hans kolleger de siste 10 årene. Den 44-år gamle haldenseren jobber med motorsykkel nærmest døgnet rundt, både i sin sivile jobb som ansatt i Statens vegvesen i Tønsberg og her i Spania hvor han lærer andre å bli trygge på tohjulingen.

Hvert år tar han noen ukers permisjon fra sin sivile jobb og forlater Vestfold til fordel for solfylte Spania. Her kommer det sensorer, kjøreskolelærere og vanlige motorsyklister for å lære, de kjører i terreng, på grusveier eller på landeveien i de spanske fjellene. Målet er å bli flinkere og til å unngå ulykker hjemme i Norge.

Og gjengen som er med i dag er helt typiske deltagere, i følge Algeir.

– De er nok nærmere senior-MC alder enn den fartsgale 19-åringen, ler instruktøren, mens elevene hans tar på seg sikkerhetsutstyret.

Snart skal de kjøre sakte gjennom løypa i skogen for å lære balanse og bremsing. Senere i kurset venter landevei og gruskjøring på deltagerne.

MC-sikkerhet i Spania

Teknikken er viktig på kursene. Her står Tormod Korpås på sykkelen og får tips fra instruktøren.

Foto: Eirik Haugen / NRK

Fulgte drømmen

Det hele startet for ti år siden da Thunshelle var sammen med kolleger på et liknende kurs på Grand Canaria, arrangert av fagorganisasjonen til svenske trafikklærere.

– Jeg var på kurset i 2002 sammen med en kollega som er trafikklærer. Svenskene har hatt sånne kurs i 25 år, men vi vi opplevde noen ting vi hadde lyst til å gjøre annerledes. Blant annet syntes vi det var i varmeste laget og vi syntes kanskje at svenskene kjørte litt for hardt. Så vi tenkte at dette hadde vi lyst til å gjøre på vår måte og startet de første kursene her, forteller Thunshelle.

MC-sikkerhet i Spania

Kjøringen starter ofte tidlig om morgenen og deltagerne kjører aldri lenger enn noen få timer. Årsaken er at sterk varme svekker konsentrasjonen.

Foto: Eirik Haugen / NRK

Da han ble ansatt i Statens vegvesen fikk han samtidig lov til å ta permisjon uten lønn noen uker hvert år for å dra fra hjemmet sitt i Sandefjord til Spania for å lære bort trafikksikkerhet, dermed jobber han nærmest med motorsykkel døgnet rundt.

– Da vi startet prøvde vi egentlig å lage et førerutviklingstilbud til trafikklærere og sensorer siden vi er det selv. Det fungerte flott, det er mange trafikklærere som fortsatt er her, men nå er det også vanlige motorsyklister som vil kombinere det å bli en bedre MC-fører med en opplevelse, forteller han.

Ganske rusten

Sola er i ferd med å ta skikkelig tak i og på toppen av en bakke tar en svett Karl Erik Svanholm fra Halden av seg hjelmen etter noen minutter i løypa. Han er en rusten MC-fører og har ikke kjørt mer enn 50 mil de siste 20 årene. Nå har han tatt opp igjen kjøringen og vil gjerne bli bedre.

– Den banen her er teknisk krevende for meg og det kjenner jeg i hendene. Den siste runden her vurderte jeg en pause, men så klarte jeg ikke dy meg. Jeg tok den første bakken forbi furua og skvatt opp som en jaguar, følte jeg da, sier Svanholm og får latter og applaus fra de andre.

MC-sikkerhet i Spania

Karl Erik Svanholm (foran) har kjørt 50 mil på motorsykkel de siste 20 årene og trenger å friske opp kunnskapen. Tormod Korpås har også nytte av å lære, selv om han har kjørt flere mil de siste årene.

Foto: Eirik Haugen / NRK

Den mest erfarne deltageren er Tormod Korpås, til vanlig rektor ved St.Olav videregående skole i Sarpsborg. Han har mange mil bak seg i Norge, men merker også at dette krever konsentrasjon.

– Det er utfordrende mentalt dette her, du må hele tiden ta valg for å passere hindringer. Dessuten er det slitsomt nok til at jeg får trent og dermed slipper jeg å jogge, for jogging er ganske kjedelig, smiler Korpås og tar imot instruksjoner fra instruktøren.

– Du må ta riktige valg og du må rekke å ta valgene. Vi snakker om fart, plassering, gass, clutch også videre, det er viktige ting med det å kjøre MC, sier Thunshelle.

MC-sikkerhet i Spania

Kjøring i sakte hastighet i terreng kan være utfordrende.

Foto: Eirik Haugen / NRK

Mange ulykker

Motorsyklister er en utsatt gruppe i trafikken. Tall fra Statens vegvesen viser at fem MC-førere mistet livet i trafikken i Norge det første halvåret i 2013, men samtidig viser statistikken at antall ulykker med motorsyklister går ned selv om trafikken øker.

Kurs kan bidra til å få ulykkestallene ytterlige ned, tror Thunshelle.

– Jeg tror man blir bedre på mange måter. Det å kjøre motorsykkel på vei handler veldig mye om å oppleve ting tidlig og forberede seg, det som på fagspråket kalles kjørestrategi. Det handler om hastighet og plassering, man gjør akkurat det samme her i skogen, men i mye lavere hastigheter. Målet vårt er jo å gjøre folk bedre til å kjøre motorsykkel og særlig når det gjelder kjøreteknikken, sier han.

MC-sikkerhet i Spania

Algeir Thunshelle er levende opptatt av sikkerhet for folk på motorsykkel. Men han mener også sikkerhet kan læres bort med et smil.

Foto: Eirik Haugen / NRK

Hjemme i Norge får kurs som dette skryt av politiet.

– Uansett hvor god du er og hvor mye sykkel du har kjørt, trenger du trening, og særlig på våren. Selv våre folk som har lang erfaring trenger oppfriskning hver vår, selv om de er i kategorien «svært erfarne» sier leder for Utrykningspolitiet i Vestfold og Telemark, Tor Egil Syvertsen.

Han mener det er en svært god idé å friske opp igjen kunnskapen før en ny sesong.

Ut på veien

Kjøring i skogen kombineres med grusveier og asfalt. Nå skal gjengen ut på tur, det er kanskje den delen av kurset som er mest utfordrende for læreren.

– Det hender noen overvurderer sine egenskaper litt og da gjelder det å være pedagog og snakke folk litt til rette. Vi venter på hverandre og passer på hverandre, derfor har det heller ikke vært noen alvorlige ulykker de årene vi har kjørt, sier Thunshelle.

MC-sikkerhet i Spania

Deltagerne lærer også å stå på motorsykkelen. Dette gir bedre teknikk og balanse.

Foto: Eirik Haugen / NRK