1. Limousin-kjøring
Eller økonomisk kjørestil, som det også heter, er å øke og senke farten på en rolig måte.
Nils Sødal i NAF sier det er en del å hente på å kjøre økonomisk.
– Du kan fort redusere drivstofforbruket med 10 – 15 prosent ved å kjøre med en såkalt økonomisk kjørestil, sier Sødal.
Han legger til at dette også reduserer CO₂-utslippet med samme prosenttall.
2. Kjør saktere
Privatøkonomiekspert Rune Pedersen i Smarte Penger sier høyere hastighet gir større drivstoff-forbruk, blant annet fordi luftmotstanden øker.
– Når du begynner å bevege deg over 100 km/t, øker luftmotstanden kraftig og dermed også drivstoff-forbruket, sier Pedersen.
Forsker Kenneth Rødseth i Transportøkonomisk institutt (TØI) sier en studie gjort av European Environment Agency viste at en fartsreduksjon fra 120 til 110 km/t gir en reduksjon på 2-3 prosent.
Han viser til uttrykket «Eco-routing», som betyr å velge en strekning mellom A og B som minker drivstofforbruket.
Som eksempel kan sjåføren unngå veier med stigninger, høy fart eller veier med mye kø.
3. Rydd bilen
Tøm bilen for unødvendige ting, er et annet råd fra Sødal i NAF.
– Unngå unødvendig bruk av takstativ, skibokser og last i bilen.
– Enhver ekstra kilo du drar med deg øker drivstoff-forbruket, sier privatøkonomiekspert Pedersen.
Han mener det er lurt å ta ut unødvendige kilo fra bilen og at det lønner seg å ha lite drivstoff på tanken.
4. Riktig gir
Ved Wright trafikkskole i Kragerø har elevene ofte konkurranser om å bruke minst mulig drivstoff. Trafikklærer Gerd Berit Lia sier hun råder elevene til å velge riktig gir for å spare lommeboka.
– Bruk høyest mulig gir, hopp gjerne over et gir når du girer, er trafikklærerens råd.
Lia får støtte av Pedersen i Smarte Penger.
– Dette er mer energieffektivt. Lave gir bruker mer drivstoff, forklarer Pedersen.
5. Gi bilen omsorg
Vedlikehold og dekktrykk har betydning for hvor mye diesel og bensin du bruker.
– Drivstoff-forbruket øker hvis det er feil dekktrykk, sier Sødal.
– En annen sak er at dekkene slites raskere, sier Pedersen.
Fordi feiljusterte tennplugger og tette luftfiltre øker forbruket, mener Pedersen det er lurt å vedlikeholde bilen.
6. Planlegg bykjøring
Pedersen mener det er en del å spare på å kjøre jevnt og unngå stopp.
– Slipp opp gasspedalen så tidlig som mulig.
– Se langt frem, da rekker du å planlegge så du får avpasset farten, sier trafikklærer Lia.
Sødal i NAF kaller det å skaffe seg «arbeidsrom», å holde avstand til andre biler.
En annen fordel er at sjåføren krasjer mindre.
– Så det er også god økonomi i å senke faren for å bulke, sier Sødal.
En ting er Pedersen, Lia og Sødal enige om:
– Ikke la motoren gå på tomgang!
7. Bruke cruisekontroll
Bilcomputeren er flinkere enn deg til å ha en jevn hastighet.
– Bruk cruisekontrollen på motorveien, råder Pedersen.
Han sier at jevn fart gir lavere forbruk. Pedersen oppfordrer til å akselerere bestemt og ikke bruke lang tid på å komme opp i fart.
Mange biler har en funksjon som forteller hvor mye du bruker per mil. Følger du med, kan du se om du klarer å få ned tallet – la det gå sport i det!