Venstre legger fram sitt alternative budsjett på en pressekonferanse i Oslo mandag formiddag.
Der går partiet inn for at staten betaler 18 millioner kroner årlig til drift av Bratsbergbanen.
– Venstre vil styrke jernbanen, og hvis vi starter med å legge ned en bane vil det være et brudd med den intensjonen. Derfor vil dette være et høyt prioritert krav hos Venstre, sier leder i Telemark Venstre, Torgeir Fossli.
Les også:
Mer moderne tog
I tillegg ligger det inne penger til elektrifisering av strekninga mellom Notodden stasjon og kollektivterminalen på Notodden.
Dette er en forutsetning for å kunne sette inn nye, mer moderne togsett mellom Porsgrunn og Notodden. I dag kjøres det med dieseldrevne Y1-togsett.
Pengene til dette vil komme fra en fellespott 270 millioner kroner til vedlikehold og nye jernbaneprosjekter.
Tøffe forhandlinger
I statsbudsjettet ville ikke regjeringspartiene bevilge penger til Bratsbergbanen.
Senere har også KrF satt av 18 millioner kroner til Bratsbergbanen i sitt alternative budsjett.
Denne uken starter de tøffeste budsjettforhandlingene på mange år.
Fossli sier at det ser lyst ut for fortsatt persontrafikk på Bratsbergbanen, men han mener det er for tidlig å slå fast at banen er reddet.
– Budsjettet skal forhandles først, så ingenting er avgjort. Men jeg tror det går!