I sin uttalelse til reguleringsplanen for Brustrøket mener foreningen at det blir tatt for mye hensyn til myke trafikanter, syklende og gående.
Daglig leder Lars Iver Larsen sier all erfaring peker i retning av at alle kunder ønsker tilgjengelighet fram til handelssentrene.
Vil bruke bil
- Dette er en virkelighet vi mæå forhold oss til. Alle undersøkelser viser at 90 prosent av kundene ønsker å bruke sin privatbil for å komme fram, og dersom vi setter stengsler for denne muligheten har vi gjort noe riv ruskende galt, sier Larsen.
Larsen sier at selv om nordmenn hevder å seile på en grønn bølge, tror han ikke Porsgrunn er klar for flere bilfrie soner før om 10 - 15 år.
Formannskapet i Porsgrunn skal behandle regulerinsplanen tirsdag. Det er kommet inn en rekke uttalelser til forslaget.
Fredet område
Fylkeskommunens regionaletat sier at planen tar hensyn til de fredede områdene ved Bymuseet og Sjøfartsmuseet, og at den historiske hagen ved Bymuseet nå kan realiseres. Planen ivaretar også barn og unges interesser i trafikken og det offentlige rom.
Statens Vegvesen sier at trafikkløsningen i planen ivaretar hensynet til trafikksikekrhet og trafikkavvikling for alle trafikkantgrupper på en god måte.