Ifølge en artikkel i Aftenposten (bak betalingsmur) er Betanien Hospital i Skien et av fire sykehus i Norge som oppnår karakteren 5. Og en nærmere titt i rapporten til Folkehelseinstituttet viser at på nesten alle områder har Betanien økt pasienttilfredshet.
Smiler av rapporten
Betanien Hospital er et sykehus som er eid av en stiftelse. De har spesialisert seg på øyesykdommer, revmatologi og ortopedi, og har driftsavtale med Helse Sør-Øst.
Avdelingsleder Hans Christian Gulseth ved Betanien Hospital tok imot rapporten med et smil.
– Vi er veldig stolte og fornøyde. Jeg synes det er veldig morsom at et lite sykehus på landet kan skåre i konkurranse med alle andre, sier Gulseth.
Undersøkelsen har Folkehelseinstituttet gjort årlig siden 2011. Områdene sykehusene ble målt på, var: pleiepersonalet, legene, informasjon, organisering, pårørende, standard, utskriving, samhandling, ventetid og pasientsikkerhet.
Hva det er som har gjort Betanien så gode, tror avdelingslederen er flere grunner.
– Vi er et lite sykehus. De ansatte har selv følelse av de er en del av fellesskapet. Vi har mange kronisk syke pasienter som er her mange ganger, og som blir kjent. Det er et lite sykehus hvor pasientene kan være godt synlige. Og så kan det være tilfeldig at vi har hatt et godt år. Vi skal ikke se bort ifra det, sier Gulseth.
Uansett, nesten alle grafer peker samme vei, oppover.
– Den beste oppfølgingen
Det er stille på sykehuset i ferietiden, men noen pasienter er der. Og en av dem kan bekrefte det som kommer frem i rapporten.
– Det er den beste oppfølgingen jeg har fått noen gang. Fantastisk personale som er imøtekommende, sier Torild Straume.
– De har lagt alt til rette her, de veldig hyggelige. Du blir tatt veldig godt var på av alle, fysioterapeuter, ergoterapeuter, leger og under undersøkelser. Jeg er veldig fornøyd, sier Straume.
– Gøy
Ofte er det de ansatte som er en del av årsaken til at det går bra med en bedrift. Hjelpepleier Unni Evjen Skoglund sier at dette er ikke noe de går og tenker på hele tiden.
– Det er jo veldig gøy å få slike tilbakemeldinger. Det betyr jo noe når du går her og jobber hele tiden, sier Skoglund.
– Da får du lyst til å bidra enda mer.
Lister over topp og bunn:
KILDE: FHI/Aftenposten, som er basert på pasienters tilbakemeldinger i ni forskjellige kategorier. Skalaen går fra 1-5.